Författare Ämne: Släktmatrikel  (läst 5134 gånger)

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
Släktmatrikel
« skrivet: 2018-01-16, 21:56:23 PM »
Jag har använt Genney en längre tid nu, men faktiskt aldrig skrivit ut något :)

Nu har jag fått förfrågan från en släkting om hon kan få veta lite om sina anor och släkt.
Är det möjligt att utifrån en viss person skriva ut dennes anor och även anornas ättlingar för att få en komplett släktmatrikel? Eller kan man skapa egna mallar för det?? Jag har tidigare använt Disgen och där fanns ett rapportval som hette släktmatrikel och där kunde man få ut hela släkten, dvs även kusiner, kusinbarn osv. från en given centrumperson.   
Ulf Widén

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Släktmatrikel
« Svar #1 skrivet: 2018-01-17, 08:28:43 AM »
Vet inte exakt hut släktmatrikeln fungerar, visar den anor och ättlingar för varje ana?

Jag skulle göra en webbpublicering och skicka släktingen.

Släktingen kan också ladda hem demon av Genney och så skickar du en gedcom.
« Senast ändrad: 2018-01-17, 08:51:01 AM av Administrator »

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-01-17, 10:54:58 AM »
Ja, den släktmatrikel jag har sett och tidigare använt innehåller ättlingar för varje ana.

Det där med webbpublicering ska jag kika på för en sådan kanske går att göra, zippa och maila om mottagaren klarar att hantera det.
Jag måste lära mig lite mer i ämnet :)
Ulf Widén

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-01-17, 11:14:20 AM »
Har du provat att göra en sökning på släktskap (för att inte välja alla) och sedan välja i menyn Utskrift->Familjer och där markera Sökresultat?

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-01-17, 11:52:07 AM »
Bra tips om att söka ut personer med släktskap :)
Det verkar fungera och tillsammans med några andra utskrifter blir det bra.

Jag blev lite intresserad av webbpubliceringen som blev riktigt bra vid första försöket. Jag håller på att fixa till en inloggning hos det webbhotell jag har för lite annat. Annars riskerar man att få på moppo av datainspektionen misstänker jag.
Ulf Widén

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-01-17, 13:26:40 PM »
Kanon, nu har jag skapat en sida på internet med inloggning och det verkar fungera bra.
Helt suveränt att länkarna i källorna direkt slår upp respektive källhänvisning under förutsättning att man har abonnemang förstås.

Jag kan däremot inte lista ut hur jag ska få en markering i familjebilden på de barn som har en annan far/mor än den som visas på uppslaget. Se bild nedan. Under familj 2 och Maka Hilma Karolina Magnusson är det bara Per Ingemar Widén som är barn till personen ifråga. De andra som radas upp under har en annan far efter det att Hilma gifte om sig. Hur löser jag det för nu ser det ut som att alla är helsyskon. Hoppas ni förstår vad jag menar även om jag är luddig.

Ulf Widén

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-01-17, 16:34:00 PM »
Som det är gjort nu visas makan alla barn men kan hålla med om att det kan misstolkas,
Det kanske bara ska visas huvudpersonens barn.

Roadrunner

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-01-17, 16:41:22 PM »
Som det är nu är det lätt att misstolka innehållet, så något borde ändras.
Det fanns en parameter i verktyget för webbpubliceringen där man kan utesluta ickebiologiska barn, men det verkar inte ta skruv här.
Å andra sidan kanske det skulle bli problem med fosterbarn som man kanske vill få med ändå. Det är komplext.
Ulf Widén