Författare Ämne: Spontan glädjeyttring  (läst 2293 gånger)

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
Spontan glädjeyttring
« skrivet: 2018-03-19, 13:22:50 PM »
Vill bara säga att jag tycker att det är fantastiskt roligt att jobba i Genney! Kombinationen av användarvänlighet, funktionalitet och snyggt gränssnitt är, i mitt tycke, helt oslagbar. Nu använder jag visserligen Genney främst för att presentera min forskning, så stödet för att dokumentera forskningen har jag begränsad erfarenhet av. Men de delar som jag använder är jag verkligen supernöjd med. Stort tack till Micael för ett fantastiskt bra arbete!  :)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1794
    • Visa profil
SV: Spontan glädjeyttring
« Svar #1 skrivet: 2018-03-19, 13:57:07 PM »
Tack Eva! Roligt med nöjda användare!
Nu kanske du redan har matat in det mesta av din forskning men jag tror och hoppas att även inmatningen är vettig då stor möda lagts vid design för att få det så logiskt och snabbt som möjligt, vilket kan gör rätt stor skillnad då tusentals personer ska matas in. En Genney-användare som var på besök på Släktforskningens dagar i Göteborg hade i alla fall provat att mata in ett antal personer i olika program inkl. Genney och av dom vann Genney i snabbhet! Jag har själv jämfört och det är färre klick än både Disgen och MiS. Man får gärna ha synpunkter på hur inmatningen kan förbättras/förenklas.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-03-19, 14:46:17 PM »
Jag har jättemycket kvar att mata in (plus att jag är långt ifrån klar med min forskning), men det känns inte alls betungande. Tvärtom, jag tycker det är roligt och registreringen fungerar väldigt smidigt. Det har tagit lite tid för mig att hitta fram till hur jag ska använda Genney för att kunna presentera forskningen på ett sätt som passar mig, men nu känner jag mig rätt hemma med det.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-03-19, 17:11:46 PM »
För länge sedan önskade jag ett formulär som liknar excels rutnät
Man har i förväg skapat en mall där man har bestämt rubriker i vänsterkanten av formuläret
Förnamn
Efternamn
Yrke
Född
Dop
Död
Begravning
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt
Bosatt

Rubriker horisontellt är en kombination av Levnadsbana och inmatning av källor

Händelse  Detalj  Datum  Plats  Notering Media Källa Var i källa Trovärdighet

Rubrikerna ovan är minimum. Genney skulle kunna tillåta att man lägger till fler rubriker och tar bort de som inte behövs (både vertikalt och horisontellt).

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-03-19, 17:51:15 PM »
Jag tycker att dialogrutan "Ny händelse/attribut" fungerar jättebra, inte minst för att den är öppen tills jag är klar och själv väljer att stänga den. Och jag föredrar nog att koncentrera mig på en händelse i taget. Tror att det också blir lättare att "korrläsa" det inmatade uppgifterna då. Dessutom använder jag ofta noteringsfältet och med ett matrisformulär skulle det fältet förmodligen bli alldeles för smalt för att fungera för mig.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 675
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #5 skrivet: 2018-03-19, 18:25:47 PM »
Jag har hittat en effektiv arbetsgång som passar mig (rätt mycket tangentbordskommandon) när jag registrerar en ny person:
  • Skriv in namnet i namnrutan
  • CTRL+E öppnar Händelsedialogen. Födelse är förvalt då inget är inlagt
  • TAB flyttar till datumfältet. Skriv in datum
  • TAB till Platsfältet. Skriv in början av platsnamnet, det brukar bli träff rätt snart. Nerpil om du behöver välja i träfflistan
  • TAB till Noteringar, skriv in om det är aktuellt, annars vidare
  • TAB TAB TAB till Källa, skriv in början och välj liksom vid Platser (CTRL+K tar dig direkt hit, lägga in ny källa)
  • TAB till hänvisningen. Skriv eller klistra in från SVAR eller AD.
  • TAB TAB till tillförlitlighet (jag använder sällan datum, så det hoppar jag över)
  • Om jag tänker återanvända källan i kommande händelser (t ex födelse/dop, död/begravning) kopierar jag den innan jag lämnar raden (CTRL+C). Flera källor kan sparas och klistras in (högerklicka eller CTRL+V)
  • F5 för Spara och då går det vidare till nästa händelse, förvalt Död i detta fall ... osv ... osv ...
  • För att välja annan händelse än förvald kan man bara klicka begynnelsebokstav i listan (upprepadegånger om det finns flera händelser på samma bokstav)
  • Till slut CTRL+S för att spara sista händelsen
  • CTRL+S igen för att spara personens Biografi
Det finns ytterligare två händelser som är inlagda i listan för nya personer i standardinställningarna, och de har också kortkommandon:
  • Yrke: CTRL+1 (du måste vara i Händelselistan för att det ska bita)
  • Bosatt: CTRL+3 (även här går det bra att sedan kopiera och återanvända för en hel familj)
När man kommit in i detta går det som en dans! Är det någon annan som har en effektivare arbetsgång?
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-03-19, 19:55:02 PM »
Haha, måste erkänna att jag nästan blev lite svettig av din beskrivning. Förmodligen för att jag inte alls har hastighetsperspektivet. Det viktigaste för mig när det gäller registreringen är att den är enkel, intuitiv och inte innehåller onödiga moment.

För mig är inmatningen i Genney belöningen efter många timmars forskning och jag brukar ta det ganska lugnt när jag lägger in mina uppgifter. Sedan kontrollerar jag att det blev rätt, och så avslutar jag med att njuta av hur fint det blir. :)

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #7 skrivet: 2018-03-21, 12:38:59 PM »
Haha, måste erkänna att jag nästan blev lite svettig av din beskrivning. ...

Jo, svettig kan man ibland bli av allt man vill lägga in i sitt register!  :)
Men jag avsåg inte att beskriva något hastighetsrekord, utan mera en invand arbetsgång som tar mig igenom registreringen på ett säkert och effektivt sätt. Ibland går det fort, ibland tar det lång tid att registrera alla uppgifter, noteringar, källhänvisningar mm! Men min arbetsgång är ofta (men naturligtvis inte alltid) densamma. Om man sedan inte gillar tangentbordskommandon, så finns ju motsvarande klickbaserade alternativ.

Vi är säkert överens om Genneys ypperliga gränssnitt och många möjligheter. Några (få) nybörjare har dock upplevt en viss tröskel att komma in i en bra arbetsgång, så då är tips från oss vana användare viktiga för att komma över denna. Jag har ju gjort några videor som jag hoppas funkar som starthjälp – och även som allmän inspiration! Själv hittar jag fortfarande nya funktioner i Genney...
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1794
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-03-21, 12:45:07 PM »
När jag pratade om snabbhet var det mer som betydelse "kort väg" än hastighet.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #9 skrivet: 2018-03-21, 12:48:07 PM »
... eller ännu hellre "kort och logisk väg"!
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-03-21, 14:17:34 PM »
Det var inget illa ment, Hans. Jag blev mest road över min egen reaktion när jag läste din kommentar. :)

Det som jag möjligen kan önska är att man kunde välja ordning på de händelser som Genney föreslår i dialogen "Ny händelse/attribut". Idag är väl ordningen Född, Död och Bosatt? Jag registrerar för det mesta Född, Döpt, Död och Begravd för mina anor och jag brukar börja med det. Sedan går jag över och lägger in eventuella uppgifter om yrke, vigslar, barn m.m. Och så avslutar jag med alla Bosatt-händelser och ev Personanteckningar. Men det är ingen stor grej. Jag tycker, som sagt, att inmatningen fungerar väldigt smidigt.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #11 skrivet: 2018-03-21, 14:45:15 PM »
Ingen fara, Eva! Din reaktion fick mig att inse att det kunde låta flåsigt. Numera ska det ju tävlas om allt; mästerkockar, bagare, strandraggare och gu'vet'va. Så man får väl vara tacksam så länge men inte hamnar inför något genealogi-råd och blir utslagen!  ::)
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 321
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2018-03-21, 17:16:46 PM »
Hans, din utmärkta beskrivning skulle gärna lägga in i Genney hjälptext (både svensk och engelsk)

Varför inte en kort video till...?

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #13 skrivet: 2018-03-21, 17:30:02 PM »
Bengt, jag har funderat på en video; Genney för tangentbordshysteriker.
Men det gör sig tyvärr inte så bra i det mediet; det blir ingen särskilt spännande actionrulle – bara en massa klick, klick, klick...!  :(
Hans Rosenlund

BRydh

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2018-04-15, 00:46:55 AM »
Under Arkiv/Inställningar/Biografi/Faktauppgifter kan man bestämma vilka faktauppgifter som ska visas på personer.
Jag har född, dop, bosatt, död, begravning som "standard"

Det ser lite knepigt ut eftersom de alltid visas även om de är tomma. Men det är en vanesak.
De tomma kommer naturligtvis inte med vid utskrift  ;)