Författare Ämne: Koppla bort en trädgren  (läst 3097 gånger)

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Koppla bort en trädgren
« skrivet: 2018-04-05, 07:36:09 AM »
Jag vill koppla bort en trädgren, hur gör jag det enklast

Jag har en gren som är min fasters ex-makes familj och dem vill jag koppla bort från mitt träd och ha i ett eget träd. Min tanke är att jag kopplar bort fasters ex-make från henne så har jag ett nytt träd där han är proband men det verkar inte funka så.

Är det någon som vet om det går att göra så enkelt eller måste jag helt enkelt skapa ett nytt träd för dem?

//Anders
//Anders

Mostermysko

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
SV: Koppla bort en trädgren
« Svar #1 skrivet: 2018-04-05, 10:05:45 AM »
Jag skulle göra så här (men jag kanske har missat något smidigare sätt)

1. Koppla loss fasterns ex-make (jag kallar honom Gustav för enkelhetens skull).
2. Sök alla som är besläktade med Gustav.
3. Exportera sökresultatet som gedcomfilen "Gustav.ged"
4. Importera "Gustav.ged" som ett nytt träd.
5. Inspektera det nya trädet Gustav så att allt du tänkt dig kommit med.
7. Gå tillbaka till originalträdet och radera alla Gustavs släktingar. Här tror jag tyvärr man måste ta en i taget. Men utgå från sökresultatet så hittar du dem ganska enkelt.

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Koppla bort en trädgren
« Svar #2 skrivet: 2018-04-05, 13:04:40 PM »
Jag bara förtydligar lite:
1. Hittar man i menyerna under: Hantera - Koppla bort partner
7. Under listan med sökresultat finns det en X-knapp som kan radera alla personerna i listan.

Mostermysko

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
SV: Koppla bort en trädgren
« Svar #3 skrivet: 2018-04-05, 15:25:17 PM »
Hoppla, jag hade missat att det finns en knapp för att radera många. Bra grej! (även om jag tycker det känns lätt makabert varje gång jag raderar någon ur släktträdet)

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Koppla bort en trädgren
« Svar #4 skrivet: 2018-04-06, 07:47:00 AM »
Intressant och oerhört komplicerat...

* Jag hittade ingen knapp att radera alla i sökresultatet med. Nu är det bara ett hundratal så det går ju ändå.

* När jag skär av en gren i trädgården så följer allt med inklusive alla löv. Kan någon förklara varför Genney är programmerat så att det inte funkar så? Jag försöker föreställa mig en situation där jag inte vill flytta hela trädgrenen om jag flyttar personen men jag har nog inte hållit på tillräckligt länge för att kunna lista ut det.

//Anders
//Anders

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Koppla bort en trädgren
« Svar #5 skrivet: 2018-04-06, 08:48:43 AM »
7. Under listan med sökresultat finns det en X-knapp som kan radera alla personerna i listan.
Kan inte heller hitta den knappen!?

Ett bättre sätt att dela ett träd, är nog att i punkt 7 göra en 'omvänd' sökning jämfört med punkt 2, dvs alla som inte är släkt med Gustav. Därefter exporterar man dessa till ett nytt träd och skrotar (efter noga kontroll) det ursprungliga. I vidare steg kan man sedan dela trädet i flera grenar.
Hans Rosenlund

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Koppla bort en trädgren
« Svar #6 skrivet: 2018-04-06, 09:46:07 AM »
För att bringa lite klarhet så finns funktionen att radera alla i en personlista implementerad men bara för de få personer som har utvecklarlicens, vilket Bengt nog glömt att den funktionen krävde.

Liknelsen med trädgården kan du göra i Genney men då handlar det mer om att koppla bort personen från det övriga trädet (det kanske är det du var ute efter?). Att jämföra trädgården med beskrivningen att med gedcom flytta grenen till ett nytt register får man nog ympa grenen i trädgården till ett nytt träd.

HåkanH

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Koppla bort en trädgren
« Svar #7 skrivet: 2019-10-10, 20:22:24 PM »
Väcker liv i den här tråden eftersom jag tror att jag har ett liknande problem. Vill dela med mig av min släktforskning till en släkting. Jag gjorde en kopia av mitt släktregister och raderade ur kopian den gren som inte var relevant. Nu visar det sig att personerna från den avklippta grenen fortfarande finns kvar i personregistret. Så tydligen har jag bara raderat grenens koppling till trädet men inte själva grenen. Hur får jag bort grenen, dvs alla personerna, helt och hållet så att personregistret bara innehåller de personer som är relevanta för min släkting?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Koppla bort en trädgren
« Svar #8 skrivet: 2019-10-11, 07:45:15 AM »
Gör som Mostermysko beskriver tidigare i tråden.

Om A och B är ett par och du bara vill ha As släkt.
1. Koppla isär A och B.
2. Exportera > urval > släktskap > besläktade till A.
3. Importera till ett nytt register.

HåkanH

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Koppla bort en trädgren
« Svar #9 skrivet: 2019-10-12, 09:03:45 AM »
Tack! Hur kopplar jag isär A och B?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Koppla bort en trädgren
« Svar #10 skrivet: 2019-10-12, 09:49:09 AM »
Högerklicka på på A och välj Koppla bort från familj XXX om du vill att familjen med ev. barn ska tillhöra B efter bortkoppling.

Högerklicka på på B och välj Koppla bort från familj XXX om du vill att familjen med ev. barn ska tillhöra A efter bortkoppling.

Om man känner sig osäker på någon funktion rekommenderar jag att man skapar ett testregister där man kan bekanta sig med olika funktioner och härja fritt.