Författare Ämne: Källuppgift och dess förkortning resp titel.  (läst 3572 gånger)

Sören

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Källuppgift och dess förkortning resp titel.
« skrivet: 2018-05-03, 22:54:20 PM »
Jag har nu matat in ett antal personer och inser att jag vill städa i källorna så att de bli enhetliga via "Hantera/källor".
Ser då att det finns två rader vid redigering av källa, Förkortning resp Titel. Alla mina inmatningar har hamnat på Förkortning och inte på Titel. Enligt hjälpen så används Förkortning för sortering. När jag matar in något på Titel som just nu är tomt så sorteras källorna efter Titel när jag genererar en käll-lista. Förvirrande.
Så vad är det jag vill säga?
Antingen så behöver jag någon som förklarar hur det fungerar eller så är Förkortning och Titel förväxlade.
Med tanke att jag är nybörjare så är sannolikheten större för det förstnämnda...  :)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Källuppgift och dess förkortning resp titel.
« Svar #1 skrivet: 2018-05-04, 08:05:33 AM »
Det finns en liten osäkerhet kring skillnaden mellan förkortning och titel för en källa och den hänger lite ihop med gedcom-standarden där de båda fälten kan tolkas som utbytbara och där olika släktforskningsprogram premierar det ena. När du skriver in en ny källa i Genney måste du ange en förkortning eller en källa.

När du skriver in en källa i tabellen i biografin, och den inte tidigare finns, så kommer det värdet att anges som förkortning i Genney.

I källträdet och i listan där du väljer källa visas förkortningen i första hand men i de fall där ingen förkortning angivits används titeln.

I artikeln Källhantering i Genney (https://genny.se/content.php?rid=139) står också:
Förkortning, en kort sammanfattande beskrivning, ofta författarens namn och utgivningsår, används för presentation i listor och i utskrifter med Harvardmodellen.
Titel, källans titel.

Ur gedcom specifikationen: