Författare Ämne: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?  (läst 15395 gånger)

guggee

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« skrivet: 2018-05-11, 09:53:03 AM »
Nu behöver jag verkligen hjälp! Jag har utvärderat tidigare råd jag fått på en släktforskningsgrupp på Facebook och beslutat att lägga in mina förfäder först i Genney och sedan exportera till MyHeritage för att ta del av andras forskning, genom SmartMatches. Sagt och gjort: Jag tecknade en licens med Genney och lade in nästan en hel gren på min mormors mors sida. I MyHeritage fanns redan rätt mycket på min farfars sida, och jag tecknade en tvåårsprenumeration för att få plats med fler anor. Jag skapade en Gedcom-fil i Genney som jag läste in i My Heritage. Nästa dag hade jag lagt in ännu mer i Genney så jag skapade en ny Gedkom-fil till My Heritage. Sedan gick jag över i MH och började behandla hundratals smart matches. När detta var klart upptäckte jag att jag hade tre släktträd i MH, dels det ursprungliga men sedan hade det skapats två nya som hette samma sak som Gedcom-filerna som kom från Genney. Jag ringde supporten för MH och de sade att jag skulle skapa Gecom-filer från MH och läsa in i Genney och där merga ihop de olika släktträden.

Men jag hittar inte hur jag gör detta!!! Någon som vet?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #1 skrivet: 2018-05-11, 10:58:18 AM »
Det var ju snällt att MH överlät åt Genney att merga släktträdet, dessvärre är det ingen uppgift som låter sig automatiseras utan konsekvenser och mig veterligt känner jag inte till något släktforskningsprogram som gör det. Har för mig att det finns något program som försöker slå ihop två gedcom-filer men kommer inte ihåg vad det heter.

Det du kan göra i Genney är att använda dubblettfunktionen och slå ihop person för person men det kan ju vara ett digert arbete om det är många personer men du kanske kan exportera mindre delar, t.ex. bara det trädet som du har ändrat eller radera de två träden i MH som är dubbletter? Det finns en video om dubbletthantering i Genney av Hans Rosenlund här http://hans.cecdesign.se/slaktforskning/slaektforskarprogram/genney-video.

Det är svårt att svara på närmare då jag själv inte är expert på MH men kanske nån annan som vet vad man har för exportmöjligheter. Om du t.ex. kan välja att bara exportera personer efter ett visst redigeringsdatum.
« Senast ändrad: 2018-05-11, 11:12:05 AM av Administrator »

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-05-11, 13:16:49 PM »
Genmerge säger att de kan slå ihop dubbletter.

http://genmerge.com

Jag hade inte behov att slå ihop gedcomfiler när jag testade programmet för flera år sedan.

Det jag gjorde då var att slå ihop två identiska gedcom-filer.

Problemet var att programmet tyckte att det fanns dubbletter inom en gedcom-fil. Oftast när det gällde personer med lite fakta (inga datum alls för födelse/död eller bara år på födelse och liknande).

Programmet hittade EN riktigt dubblett inom gedcom-filen (jag hade slarvat och skrivit personens efternamn lite olika, men Genmerge hitta dubbletten ändå).

Programmet tar även hänsyn till personens barn/föräldrar vid dubblettkontroll (är barnen/föräldrar olika är personerna inte dubbletter).

När jag testade var gränsen för gratis-versionen max 200 tusen personer.

Resultatet blev några felrapporter så att de kunde förbättra programmet (det hade problem med bland annat Genney grupper i gedcom-filen).

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-05-12, 22:02:35 PM »
Dublettkontroll fungerar inte. Det är inga dubletter i släktträden, utan tvärtom, stora hål! I det ena trädet finns anor på min pappas sida och i det andra anor från min mormor. Det känns inte speciellt kul att behöva skriva in alla pappa-anorna manuellt i mitt "riktiga" träd, utan jag vill kunna få in dem automatiskt. Går det verkligen inte? Måste jag verkligen skriva in manuellt???

Om inte, hur ska jag göra i fortsättningen? Byta namn till Gedkom-filen till det namn som mitt släktträd heter i Genney, så smart matches, och sedan skapa en Gedkom-fil som läses in i Genney?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-05-13, 09:35:05 AM »
Vi säger att din totala forskning är träd 1 i Genney och du exporterar träd 3 till MH och gör ändringar där.

Om du sen exporterar träd 3 från MH kan du skapa träd 4 genom att exportera träd 2 från Genney till ett nytt släktregister och sen importera träd 3 som du ändrat i MH och koppla ihop P och M.

Träd 1
-------------------
 FF  FM    MF  MM
  \ /       \ /
   F         M
     \     /
        P

Träd 2
-------------------
 FF  FM
  \ /     
   F       
     \     
        P

Träd 3
-------------------
MF   MM
  \ /
   M

Träd 4 (efter ändring)
-------------------
 FF  FM    MF  MM
  \ /       \ /
   F         M
     \     /
        P

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-05-13, 21:36:05 PM »
Jo, just det. Men det är just problemet med att koppla ihop P och M som jag inte vet hur man gör!

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-05-14, 08:54:48 AM »
När du importerat filerna till träd 4 i exemplet markerar du P och i familjefliken i biografin under föräldrar ska F vara far och mor okänd. Om du klickar på okänd får du upp personsök och kan där söka efter M. Efter att du sparat biografin ska det vara klart.

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-05-15, 10:29:56 AM »
Jag jobbar en del fram och tillbaka mellan Genney och MH -- har mitt "fina" träd i Genney och använder MH:s matchningar mot register och andra träd för att få nya forskningsuppslag och tips (många har sina träd fulla med skräp, så man ska ta det man hittar där med en rejäl nypa salt). Jag gör så här:

Jag exporterar det ändrade trädet från MH. Webgränssnittet tillåter bara att man exporterar hela träd. Men i Genney kan man ju exportera delar, så jag gör tricksandet där istället:

Jag importerar hela gedcomfilen från MH som ett nytt och tillfälligt träd till Genney. Därifrån använder jag sen olika sökningar och tricks för att skapa en grupp av dem som är nya eller ändrade (och ibland några till för att information om släktskap etc ska hänga ihop).

Nytillagda personer brukar få ID-nummer som är väsentligt högre än de gamla, så de brukar vara ganska lätta att hitta genom att sortera i id-nummerordning.

De som har ändrats är lite värre. Ofta hänger de ju ihop med de nya personerna, så då kan man ju hitta dem den vägen. Annars finns det ju en loggfunktion på förstasidan i MH där man kan se vad man gjort (givet att det inte var allt för länge sedan). Det går ju också att titta in på sidan för matchningar och kolla vilka som har bekräftats.

Sen exporterar jag bara den gruppen, och importerar den till mitt huvudträd i Genney. (ibland gör jag ett mellanled med ett nytt tillfälligt träd, för att "städa", för det smyger gärna in sig en del skräp när man använder matchningsfunktioner på MH). I huvudträdet sen använder jag ffa dublettfunktionen för att sy ihop det gamla och det nya trädet.

Pyssligt, men mindre pyssligt än att lägga in allting från början på nytt.

(MH har en klient för datorn som heter Family Tree Builder som synkar mot webben. I teorin har den lite fler funktioner, t ex export av delar av träd. Jag tycker dock inte det funkar särskilt bra. Dessutom är gränssnittet fult som stryk, vilket gör mitt tålamod med bristande funktionalitet ännu sämre).

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-05-15, 12:07:02 PM »
"Jag importerar hela gedcomfilen från MH som ett nytt och tillfälligt träd till Genney. Därifrån använder jag sen olika sökningar och tricks för att skapa en grupp av dem som är nya eller ändrade (och ibland några till för att information om släktskap etc ska hänga ihop). "

Jo, det är ju just de tricksen som jag är ute efter! I Genney har jag nu två släktträd, som jag vill få ihop till ett, och ännu värre kaos, för varje Gedkom-fil som jag importerat till MH har blivit ett nytt släktträd. Men just den delen antar jag att jag får ta med deras support.

Så vad jag undrar är hur jag ska kunna få den släktgrenen som skapats i MyHeritage in i Genney. Ska jag börja i MH-trädet och på något för mig ännu okänt sätt ta in personerna i Genney-originalet, eller ska jag börja i Genney-originalet och merga in från MT-trädet?
« Senast ändrad: 2018-05-15, 23:00:00 PM av guggee »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-05-15, 19:14:39 PM »
Börjar nu förstå ditt problem, men för att kunna ge mer detaljerad information om hur du ska göra i det specifika fallet behöver du själv ge mer detaljerad information. Själva principen hur du ska göra tycker jag är beskriven här och undrar var det brister?

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-05-15, 22:52:34 PM »
Vi kanske inte har likadana interface?

Hos mig kan jag under fliken Arkiv öppna endera av de två släktträd som har skapats (det ena, släktträd 1, av mig manuellt och det andra, släktträd 2, av en gedcom-fil från MyHeritage). Men det verkar vara vattentäta skott emellan dessa två, så om jag öppnar släktträd 1 finns inte personerna från släktträd 2 till hands och vice versa. På ingen av de övriga flikarna, Huvudmeny, Hantera och Verktyg, hittar jag någonstans att komma åt båda släktträden. Så det var det där med fixandet och trixandet som jag inte vet hur det går till.

För att förtydliga: Inte ens om jag försöker att uppdatera person för person manuellt hittar den personer från släktträd 2 när jag i släktträd 1. Om jag i släktträd 1, som alltså innehåller mest anor från min mormormors sida, och lägger till en far till min far, som finns i släktträd 2,så fattar den inte att informationen redan finns, fast i ett annat träd, och den tycker inte heller att det finns några dubletter, trots att jag sparat farfarns data i släktträd 1.

Sedan antar jag att det tillkommer ytterligare komplikationer i framtiden, när jag vill uppdatera personers data som finns i MyHeritage (via SmartMatches) i Genney via gedcom-fil?
« Senast ändrad: 2018-05-15, 22:58:21 PM av guggee »

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #11 skrivet: 2018-05-15, 23:33:06 PM »
Då förstår vi nog ditt grunddilemma. Det du kallar släktträd är helt separata register i Genney, de har ingen kommunikation med varandra!

Om du vill "merga" din gedcom-fil från MH med ditt befintliga Genney-register, så ska du importera den till det registret - inte som ett nytt register. Detta väljer du vid själva importen. Processen i övrigt är beskriven här, liksom hur du knyter samman olika grenar i Familjefliken. Om du har allt i ett register, så kan du enkelt länka in farfar i ditt exempel.

Sedan gäller det att hålla tungan rätt i mun om man tänker flytta information fram och tillbaka till MH, som Mostermysko beskrivit. Rensning av dubbletter är nämligen inte helt trivialt. Att flytta mindre bitar, använda mellanregister och ständig backup är att rekommendera.
Hans Rosenlund

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2018-05-16, 09:58:29 AM »
Det kanske också bör förtydligas att du ska

• Öppna ditt befintliga genneyträd ("moderträdet")
  • Välj Arkiv -> Importera (inte Öppna!) Då får du först välja vilken gedcomfil som ska importeras, sen kan du välja om det ska importeras som ett nytt register eller till något av de befintliga som du har öppet. Välj moderträdet!
  • Tricksa på!

guggee

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2018-05-16, 11:11:03 AM »
Nej, tyvärr har jag fortfarande inte någon farfar, eller farfars släktingar i mitt släktträd. Dock får jag ett antal felmeddelanden under 200 Problem:

2 _RTLSAVE RTL
Rad 10: Okänd identifierare.

1 _PROJECT_GUID E2005EG4-3RF9-24E3-943F-943FC234A0P6
Rad 15: Okänd identifierare.

1 _EXPORTED_FROM_SITE_ID 161589151
Rad 16: Okänd identifierare.

1 _UPD 2 MAY 2018 09:52:44 GMT -0500
Rad 18: Okänd identifierare.

Osv, osv, osv...

Vad kan probblemet vara då?

Dock säger den:

Import
Personer: 120  Familjer: 39  Händelser/attribut: 417
Noteringar: 5
Etc

Så något måste väl ha importerats någonstans?

« Senast ändrad: 2018-05-16, 11:13:52 AM av guggee »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2018-05-16, 12:37:20 PM »
Felmeddelandena har ingen betydelse och är mer att betrakta som information/varningar. Det är data som används av MH.

Här en film om hur du importerar träd 2 till träd 1 och kopplar ihop personerna.
http://genny.se/movies/merge.mov