Författare Ämne: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?  (läst 8225 gånger)

guggee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #15 skrivet: 2018-05-16, 16:50:16 PM »
Jag trodde att jag fått ordning på min släkttavla, även om jag blev lite oroad när alla kopplingar från mig och bakåt verkade saknas. Dock saknas plötsligt min farmor och när jag försöker lägga till henne genom Personsök byter den plötsligt fokus och placerar farmor längst till vänster, som huvudperson. Här ser jag ingen möjlighet att spara och när jag då trycker på Gå till startperson och kommer tillbaka till mig är min farmor borta igen.

Så då kommer jag till nästa problem: Hur gör jag för att scrolla i trädet för att komma tillbaka till mig själv? Pilknapparna fungerar inte och inte heller att ta tag och dra med musen.

Och så upptäcker jag att min morfar saknas. Jag använder Personsök, hittar honom och lägger till. Då försvinner min mamma! När jag då återigen söker upp henne via Personsök och lägger till, så försvinner morfar! Vad är det som händer???????

Jag försöker göra som på filmen, men mitt interface ser inte likadant ut och det händer inte samma saker när jag klickar i fältet för namnet.
« Senast ändrad: 2018-05-16, 17:34:27 PM av guggee »

guggee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #16 skrivet: 2018-05-16, 17:13:27 PM »
Och nu har jag upptäckt ett problem till: Det har blivit dubbletter i relationerna. T ex har jag tre relationer med min förste man samt samma dotter tre gånger, och min andra dotter har dels sin riktiga pappa, men också en okänd pappa, när jag går in på Ättlingar - listad vy 1-alla generationer. Jag lyckas inte koppla bort alla felaktigheter!  :(

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #17 skrivet: 2018-05-16, 17:26:40 PM »
Kan du skicka med en skärmdump på vad du menar så blir det lättare att förstå?

guggee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #18 skrivet: 2018-05-16, 17:39:13 PM »
Stängde just ner. Är på väg att ge upp. Ju mer jag försöker desto mer fel blir det! Skulle nog behöva en tvåveckorskurs, känns det som....

Får väl öppna igen, då.

Här är en skärmdump på det ena av mina mååååååånga problem:

Nähä, det gick inte att klistra in en skärmdump. Får göra en tillfällig fil då.  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(



[bifogad fil raderad av administratör]

guggee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #19 skrivet: 2018-05-16, 17:55:15 PM »
Här är en annan bild på hur tokigt det har blivit!



[bifogad fil raderad av administratör]

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #20 skrivet: 2018-05-16, 18:00:23 PM »
Jag lyckas inte öppna word-filerna, kan du skicka bilder istället. Du kan använda skärmurklippsverktyget i Windows?

guggee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #21 skrivet: 2018-05-16, 18:25:52 PM »
Menar du Snipping Tool? Sparade ner Capture2.

Jag tror att jag vet vad problemet är med farmor och morfar: På något sätt har jag lyckats sjabbla bort dessa länkningar, men när jag klickar på t ex Ny far får jag inget val att välja en existerande person. Om jag då går till Personsök tror den att jag vill göra något helt annat, och visar personen som jag sökt på. Problemet är hur jag ska få den att förstå att det är just ihopkopplingen jag är ute efter. Det ser inte ut hos mig som det gör på filmen du visade. Har jag en felaktig version? Jag tecknade licens för några veckor sedan.

[bifogad fil raderad av administratör]

guggee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #22 skrivet: 2018-05-16, 18:28:46 PM »
Så här ser det ut när jag försöker lägga till morfar.


[bifogad fil raderad av administratör]

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #23 skrivet: 2018-05-16, 20:17:07 PM »
Du verkar ha ett antal fosterbarn (markerat med /F i personrutorna). De dubbla familjekopplingarna har nog blivit dels biologiska och dels fosterföräldrar (vilket det blir om man lägger till nya föräldrar när det redan finns biologiska). Gå igenom Familjeflikens olika föräldraalternativ och ta bort alla fosterföräldrar (om de nu inte ska vara sådana). Du har då normalt kvar endast ett föräldrapar per person, och då bör ditt träd börja se vettigt ut!
Kanske bör du även gå igenom familjerna (dvs vigslar/sambor...) som ligger som flikar under Familjefliken, och kolla eventuella dubbletter. Kolla också att barnen hamnar i rätt familj.
« Senast ändrad: 2018-05-16, 20:19:28 PM av Hans »
Hans Rosenlund

guggee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #24 skrivet: 2018-05-16, 20:59:22 PM »
Nej, det funkade inte. Min bror fanns också i två upplagor, men när jag tog bort /F försvann han även på det andra stället. Nu har jag ingen bror alls.

Eller så var jag på fel ställe. Jag har iofs ingen flik som heter Familj, de flikar jag har heter Arkiv, Huvudmeny, Hantera och Verktyg. Lite längre ner, under Fönster hittade jag en vy som heter Familj - syskon, föräldrar och giften med barn. Det var där jag tog bort /F-versionen av min bror. Och då försvann även rutan utan /F. Om jag markerar en dublett här, så blir samtliga ställen där den personen förekommer också markerad.

Jag ser också att min far fått en markering med /F. Varför?
« Senast ändrad: 2018-05-16, 21:04:55 PM av guggee »

guggee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #25 skrivet: 2018-05-16, 21:18:53 PM »
Nu är jag både fader- och moderlös, men är tydligen fortfarande fosterbarn. Det måste väl i herrans namn gå att få bort på något sätt? Jag lyckades ta bort /F på min far, men nu har han i stället ingen mor.

Hur gör jag för att koppla på föräldrarna igen???? *förtvivlad*

guggee

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 47
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #26 skrivet: 2018-05-16, 21:40:27 PM »
Så! Nu tror jag att jag fixat till det. Hittade Familj på två ställen och det var på biografin man skulle vara, inte på själva trädet.
TACK för all hjälp och engagemang!

Nu behöver jag bara en liten pyttehjälp till och det är hur man bär sig åt för att scrolla åt vänster och höger, upp och ner. Hoppas någon kan ge mig svar på detta!

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #27 skrivet: 2018-05-16, 22:09:35 PM »
Scrollar gör man i de flesta vyer genom att hålla ner musknappen och dra. Det finns också scrollister där trädet är större än bildytan. För att byta huvudperson i trädet dubbelklickar man på personrutan, eller klickar på den lilla pil som visas när muspekaren är över rutan.

Om du vill lära dig mera om grunderna och funktionerna i Genney kan du gärna titta på de videor som jag gjort, och som finns länkade på Genneys hemsida under fliken Resurser.
Hans Rosenlund

Mostermysko

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
SV: Hur gör man för att "merga" flera släktträd?
« Svar #28 skrivet: 2018-05-17, 10:26:55 AM »
Det här med att man får samma föräldrar flera gånger kan hända när man slår ihop dubletter. Det undviker man genom att vara lite noga i den där rutan man får upp där man kan välja vilken information som ska slås samman, se till att kryssa ur "föräldrar" och "familj" etc om det riskerar att bli dubbel information om det.

Det kan vara smart också att ägna lite eftertanke åt vem som ska vara "Person 1" vid sammanslagningen. Oftast är det bäst att välja den som är mest lik hur man vill att slutresultatet ska bli - vilket oftast den med mest information. Ibland kan det istället vara smart att passa på att städa bort lite överskottsinformation (dubbel information om olika händelser, yrke etc) genom att välja bort den från person 2 vid sammanslagningen.