Jag tycker att det här forumet fungerar jättebra, och som forum-kramare känner jag en viss tveksamhet för att bilda en användargrupp på Facebook. Tror att många kommer att ha svårt att hålla isär vilken kanal som ska användas till vad. Dessutom finns det ju faktiskt också en del som inte använder Facebook. Plus att det vore otroligt trist om det här forumet går samma öde till mötes som Anbytarforum.
För Disgen finns ju både DIS Forum (med underavdelningar för Disgen) och FB-gruppen ”Jag gillar Disgen” och vad jag kan se är det exakt samma typ av frågor/kommentarer som tas upp på båda ställena.
Jag skulle gärna se att Genneys befintliga FB-sida (som jag uppfattar som en marknadsföringskanal) uppdateras lite oftare med nyheter och ”aptitretare” för både befintliga och potentiella användare. Till exempel inlägg om enskilda funktioner (dels basfunktioner, dels nya funktioner i samband med uppdateringar), info om när Genney presenteras vid släktforskardagar eller liknande, testjämförelser etc. En uppdateringsfrekvens med minst ett inlägg per månad tror jag är ett måste för att sidan inte ska kännas ”död”. Om regelbunden uppdatering tar för mycket av Admins tid, kanske någon/några ”superanvändare” kan hjälpa till.
Om det ändå bildas en Facebook-grupp tror jag att det är väldigt viktigt att tydliggöra syfte, målgrupp och ”regler” för det här forumet och FB-gruppen, plus att det behöver följas upp att de fungerar som tänkt.