Författare Ämne: Privata familjer  (läst 2199 gånger)

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
Privata familjer
« skrivet: 2018-08-29, 14:46:11 PM »
Hur fungerar Privat-funktionen på familjenivå?

Jag har en person som hade tre familjer och jag har markerat två av familjerna som Privat. När jag skriver ut en personakt och anger Utelämna privata händelser och Utelämna privata personer så får jag med detaljerade uppgifter om partner och barn för de två familjer som jag har markerat som privata.

Är lite osäker på vad jag förväntade mig, men antingen att familjen inte visas alls i personakten eller att partner och barn presenteras som privata.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Privata familjer
« Svar #1 skrivet: 2018-08-29, 17:10:27 PM »
Vad jag kan se gör den ingenting, den är tillagd för att kunna ha möjlighet att utesluta familjen och har sen inte fått några funktioner. Den är ju dold som standard och har blivit "bortglömd".  :-[

Borde väl isf utesluta alla personer i en familj och kanske familjer bortom familjen?

mjo

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
SV: Privata familjer
« Svar #2 skrivet: 2018-08-29, 17:26:39 PM »
Jo. Den döljer personer vid export till HTML.

Glöm det. Insåg nu att det gällde familj och inte person. :)
« Senast ändrad: 2018-08-29, 17:30:51 PM av mjo »

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Privata familjer
« Svar #3 skrivet: 2018-08-29, 18:46:14 PM »
Haha, även solen har fläckar.  ;)

Jag upptäckte funktionen av en händelse och jag har några fall där jag tror att den skulle vara användbar. Det gäller familjer/relationer som kanske inte alla efterlevande känner till (t. ex. med halvsyskon och vid adoptioner). Då vore det bra att kunna dölja en familj/relation helt och hållet vid behov (se exempel 3 nedan).

Exempel 1: Personakt när ingen person har markerats som privat
Person A ...
Förhållande 1:o med Person B ...
Barn: Barn a
Äktenskap 2:o med Person C ...
Barn: Barn b och Barn c

Exempel 2: Personakt när Person B och Barn a har markerats som privata personer
Person A ...
Förhållande 1:o med Privat
Barn: Privat
Äktenskap 2:o med Person C ...
Barn: Barn b och Barn c

Exempel 3 (önskemål): Personakt när familjen "Person A och Person B" har markerats privat
Äktenskap (1:o) med Person C ...
Barn: Barn b och Barn c

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Privata familjer
« Svar #4 skrivet: 2018-08-30, 07:26:07 AM »
Exempel 3 (önskemål): Personakt när familjen "Person A och Person B" har markerats privat
Äktenskap (1:o) med Person C ...
Barn: Barn b och Barn c

Eller:
Familj (1:o) med Privat
Äktenskap (2:o) med Person C ...
Barn: Barn b och Barn c

Familjer, anor eller ättlingar till privat familj borde väl då också bli privata antar jag eftersom det är en del av familjeinformationen?

xkjell

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
SV: Privata familjer
« Svar #5 skrivet: 2018-08-30, 09:44:59 AM »
Person A ...
Förhållande 1:o med Person B ...
Barn: Barn a
Äktenskap 2:o med Person C ...
Barn: Barn b

Jag har noterat person C som vårdnadshavare av barn a och barn a får då "två föräldrar", den ene biologisk den andre vårdnadshavare. Skulle vilja att förhållande 1:o kan noteras som privat och därmed inte synas i antavlan (som det är nu så finns barn a på två ställen i antavlorna). Eftersom person B är biologisk far så vill jag ha med denna del för att få en så komplett släktforskning som möjligt.

Vore bra att kunna ha en sådan av/på funktion för det som i så fall kan betecknas som privat, dvs inte att det redovisas som privat (då blir ju fortfarande barn a redovisat 2 ggr)

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Privata familjer
« Svar #6 skrivet: 2018-08-30, 10:35:55 AM »
Ett av mina fall ser ut så här:
Barn a är ett resultat av en kort relation mellan Person A och Person B (Familj 1). Barn a blev tidigt fosterbarn och adopterades senare av fosterfamiljen. Person A gifte sig senare med Person C (Familj 2) och de fick tillsammans Barn b och Barn c.

Alla personer ovan är avlidna, men det finns efterlevande till Barn a och Barn b. Mitt dilemma är att jag inte vet om efterlevande till Barn a känner till att föräldern var adopterad. Inte heller vet jag om efterlevande till Barn b har vetskap om Barn a.

För att vara på den säkra sidan när jag delar med mig av min forskning så skulle jag i det här fallet vilja kunna exkludera Familj 1 helt och hållet. Dvs att Person B och Barn a och alla personer kopplade till dem (förutom Person A förstås) kan utelämnas vid utskrift eller webbpublicering. Och jag skulle vilja att det inte ens står ”Familj (1:o) med Privat”, eftersom det kanske skapar onödiga frågetecken.

joab

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Privata familjer
« Svar #7 skrivet: 2019-06-08, 19:44:16 PM »
Hur markerar jag en familj som privat? Har bara hittat hur jag markerar enskilda personer som privata.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Privata familjer
« Svar #8 skrivet: 2019-06-09, 07:52:40 AM »
Du får ändra att valet visas under inställningar > biografi > familj.