Författare Ämne: Hur gör ni med patrinymikon för gifta kvinnor  (läst 14388 gånger)

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Hur gör ni med patrinymikon för gifta kvinnor
« Svar #15 skrivet: 2018-09-15, 15:45:21 PM »
Ni som vill ha datum för Alternativt namn, menar ni att namnet då ska placeras tidsmässigt i levnadsbeskrivningen?

Jag gillar att alternativa namn presenteras före födelseuppgiften och vill inte gärna att det ändras. Dvs jag vill inte att det blir som Yrke utan datum, som placeras efter Dopuppgiften.

Jag brukar lägga in eventuella tidsangivelser för alternativa namn som notering och tycker att det är fullt tillräckligt för min del.

John

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2018-09-15, 18:31:11 PM »
Jag vill ha det av samma anledning som när man lägger till andra uppgifter. Det är ju ganska självklart med efternamnets bytesdatum vid giftermål men har man till exempel en släkting som bytt för- eller efternamn utan att gifta sig är det inte lika självklart när detta skett. Ser ju snyggt ut att man kan lägga in det i en kronologisk ordning och hjälper ju till en del när man letar i kyrkböckerna.
Men du har en poäng med att det bör visas före födelseuppgiften. Det optimala hade varit om det står kvar som det gör nu men även läggs in i levnadsbeskrivningen med datum.
« Senast ändrad: 2018-09-15, 18:35:44 PM av John »

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2910
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 2018-09-16, 11:21:26 AM »
Önskemålen är noterade.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #18 skrivet: 2018-09-16, 12:36:13 PM »
En annan möjlighet är att utöver alternativnamn skapa en egen händelse: Namnbyte. Registfdra datum från- till-namn mm. Lite extra arbete, förstås, men ofta är det ju redan uppenbart att namnbytet sker i samband med vigsel. Då blir det rätt överflödigt att också få en notering om vigselnamnet.
Hans Rosenlund

StefanH

• Hero Member
  • Antal inlägg: 672
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2019-01-23, 19:00:53 PM »
Ledsen om jag sparkar liv i en gammal diskussion men jag har sökt svar på min fråga och inte hittat den. Detta är det närmaste jag kommer så jag fortsätter denna diskussion.
Här diskuteras främst kvinnor och deras efternamn vid gifte men hur gör ni med söner?

När de föds och fram till en viss ålder (när nu det kan inträffa) bär de väl faderns efternamn för att sedan ändra till ett patronymikon. Vad är lämpligast att ange som efternamn?

Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #20 skrivet: 2019-01-23, 19:48:00 PM »
När de föds och fram till en viss ålder (när nu det kan inträffa) bär de väl faderns efternamn för att sedan ändra till ett patronymikon. Vad är lämpligast att ange som efternamn?

Har jag aldrig hört talas om. Tvärtom, i vissa födelseböcker benämns barnet med patronymikon. Men det kan vara olika seder på olika håll...
Hans Rosenlund

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 2019-01-24, 09:04:47 AM »
Min morfar och hans syskon som födda i slutet av 1800-talet till början av 1900-talet fick antingen efternamnet Mårtensson eller Kristensson (när de var barn hade de inget efternamn).

Deras far hette Mårten Kristensson och troligen varierade vilken person (präst?) som hittade på barnens efternamn eftersom de fick olika när de flyttade hemifrån.

Barns som avlidit före 1900 brukar jag ge ett efternamn som är patronymikon, men på Sveriges dödbok 1860-2016 har jag sett att avlidna barn fått faderns efternamn.