Författare Ämne: Hur gör ni med patrinymikon för gifta kvinnor  (läst 14074 gånger)

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
Hur gör ni med patrinymikon för gifta kvinnor
« skrivet: 2018-09-06, 19:03:52 PM »
Hej!
Hur gör ni med patrinymikon för gifta kvinnor? Jag har stött på olika "skolor" .
Alt. 1 Kvinnan behåller sitt patrinymikon  i  namnfältet.
Alt.2 Kvinnans namn skrivs som förnamn, efternamn som gift och sedan f patrinymikon.
Exempel.
Alt.1 Stina Anderson
Alt.2 Stina Anderson f Larsdotter

Tacksam för synpunkter.

John

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
SV: Hur gör ni med patrinymikon för gifta kvinnor
« Svar #1 skrivet: 2018-09-06, 19:29:12 PM »
Jag anger födelsenamnet och lägger till eventuellt/eventuella vigselnamn eller namnbyten som en händelse av typen ”alternativt namn”. Kan bli lite väl långa namn annars. Har själv några som bytt efternamn mer än en gång.

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-09-06, 19:40:53 PM »
Jag behåller patronymikonet om det inte är modernare tid, då behåller jag flicknamnet. Sedan är jag tyvärr inkonsekvent på eventuella vigselnamn i modern tid.

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-09-06, 20:16:00 PM »
Jo det är ju i lite modernare tid som detta problem dyker upp. Mitt tidigare släktforskningsprogram hade inte så många möjligheter. Så då skrev jag in efternamn vid vigsel följt av f flicknamn. Jag skall börja använda Alternativnamn för nytt efternamn och ha flicknamnet i Biografin.
Om jag orkar skall jag söka i GEDCOM-filen och leta upp alla personer med "f flicknamn".

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-09-06, 23:39:27 PM »
När det gäller personer som är födda i slutet av 1800-talet och senare brukar jag för det mesta ange efternamnet som personerna hade när de dog, alternativt har nu om de fortfarande lever. Tidigare efternamn (namn som ogift, tidigare vigselnamn osv) registrerar jag som alternativa namn.

Det är väl kanske inte enligt praxis, men jag vill hellre presentera personer med det namn som jag tror/vet att de själva identifierade sig med.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-09-07, 07:42:39 AM »
När det gäller personer som är födda i slutet av 1800-talet och senare brukar jag för det mesta ange efternamnet som personerna hade när de dog, alternativt har nu om de fortfarande lever. Tidigare efternamn (namn som ogift, tidigare vigselnamn osv) registrerar jag som alternativa namn.

Så har jag gjort hela tiden och det beror troligen på att när jag började registrera de närmaste släktingarna (i ett kollegieblock) hade jag ingen aning om vad exempelvis min ingifta faster hette som ogift (och jag fråga inte heller).
Långt senare tog jag reda på sådana uppgifter.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-09-07, 08:25:33 AM »
Om jag orkar skall jag söka i GEDCOM-filen och leta upp alla personer med "f flicknamn".

Du kan ju söka i Genney.

Själv skriver jag alltid födelsenamnet och andra namn som alternativa, mest för att det är bekvämt när man ska söka föräldrarna.

Kan berätta att jag hade en diskussion med Michael Lundholm i början på sommaren då han testade Genney och han ville bara presentera personerna i personrutorna med tilltalsnamn och efternamn. Och det kan också vara en variant att man har ett enklare namn med bara det man kallas t.ex. Inga Lövgren som namn och anger födelsenamn som alternativt namn t.ex. Mona Inga Andersdotter, som Eva också verkar föredra. En fördel med det är att man slipper långa namn i rutorna.
« Senast ändrad: 2018-09-07, 08:28:42 AM av Administrator »

KentLJ

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-09-07, 09:27:44 AM »
Tack för tipset att söka i Genney. Jag har inte vant mig ännu vid alla möjligheterna i Genney.
Det var svårare i mitt gamla program.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-09-07, 12:30:11 PM »
Drog mig till minnes att ”Tilltalsnamn Efternamn” har varit på tapeten tidigare: https://genny.se/forum/index.php?topic=368.msg1453#msg1453  :)

Off topic: Passar på att lyfta mitt önskemål i samma tråd om att kunna välja formatet ”ÅÅÅÅ Plats” för födelse och död i personrutor på skärmen och i planscher.

Gustaf

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-09-14, 16:59:28 PM »
Använder konsekvent formen "Stina Anderson (f. Larsdotter)"

John

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2018-09-15, 10:30:09 AM »
Använder konsekvent formen "Stina Anderson (f. Larsdotter)"
Problemet med det är om personen byter efternamn igen, tex efter en skilsmässa/omgifte. Till Stina Karlsson exempelvis. Hur anger du det då?
Stina Karlsson (1:a giftet Andersson) (f. Larsdotter) blir ju en ganska lång rad, ännu värre om hon har flera förnamn eller, gud förbjude, gifter om sig ytterliggare en gång. Man kan ju strunta i det förstås men jag vill i alla fall mata in det. Skulle man då utesluta Andersson och ange det som en namnhändelse blir man ju med ens inkonsekvent.
Inte helt lätt med namn.....
« Senast ändrad: 2018-09-15, 11:51:44 AM av John »

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #11 skrivet: 2018-09-15, 11:29:12 AM »
Fältet Alternativt namn är utmärkt. Då kan man bestämma om man ska ange födelsenamn som standard, sedan lägga till hur många vigselnamn eller andra för- och efternamnstyper som helst. Eller tvärtom...

Det är utlovat att alternativa namn också ska ingå i sökning i framtida Genney.
Hans Rosenlund

Birgitta

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Hur gör ni med patronymikon för gifta kvinnor
« Svar #12 skrivet: 2018-09-15, 11:33:02 AM »
Jag använder också faktauppgiften "Alternativt namn". Superbra!
Registrerar alla med födelsenamn och lägger övriga namn som alternativa (av typen vigselnamn), sen må de gifta sig hur många gånger som helst. :-)

John

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2018-09-15, 11:43:40 AM »
Precis, så gör jag med. Tänkte mer på Gustaf i ett inlägg ovan, som inte verkar använda funktionen alternativt namn. Tänkte ”hjälpa” honom att undvika kommande problemställningar med namnbyten.
Det man saknar är ett fält för datum också, när man använder ”alternativt namn”. Kommer det i en senare version kanske, Administratorn?
« Senast ändrad: 2018-09-15, 11:50:07 AM av John »

TommyB

• Full Member
  • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2018-09-15, 14:11:26 PM »

Jag använder  "Alternativt namn".
Registrerar alla med födelsenamn och lägger övriga namn som alternativa "vigselnamn, nytt tilltalsnamn"
Det jag saknar är att lägga till datum för namnbyte och att markera det nya tilltalsnamnet.