Författare Ämne: Slå ihop två källor  (läst 2212 gånger)

Edberg

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Slå ihop två källor
« skrivet: 2018-09-07, 21:14:54 PM »
Från Början skrev jag in mina källor som

Björna AII:2a

men ändrade mig för ett tag sedan och skriver nu även in årsspannet

Björna AII:2a 1912-1931

Tänkte mig inte för, så istället för att redigera den befintliga källan skrev jag in en helt ny. Inser nu mitt misstag och skulle vilja slå ihop dessa två källhänvisningar till en enda, men hittar inte hur man gör... Vill inte bara radera den gamla, för då tappar jag ju dessa källor på de personer de nu är inmatade. Hittade en knapp "Sammanfoga", under Hantera och Källor, men den är ljusgrå och kan ej klickas. Vad gör jag för fel?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Slå ihop två källor
« Svar #1 skrivet: 2018-09-08, 09:51:17 AM »
Om man kryssar för inställningar > allmänt > Använd utökade källhänvisningsalternativ kommer även de "tomma" källhänvisningarna att visas i källträdet. Man har då också möjlighet att slå ihop identiska källhänvisningar.

Om källhantering i Genney:
https://genny.se/content.php?rid=139

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Slå ihop två källor
« Svar #2 skrivet: 2018-09-08, 10:57:07 AM »
För att sammanslagning ska ske måste de två varianterna av Källor eller Källhänvisningar vara helt identiska i alla sina uppgifter. Lätt att missa ett blanktecken eller en radmatning!

Edberg: I ditt fall måste du alltså först lägga till årtalen (och ev annan data) i den tidigare varianten, sedan köra sammanslagningen enligt Admin.

Om det är få kopplingar till vissa äldre källor kan det vara enklare att peka om dem i Biografin och sedan radera den gamla när du ser att det inte längre finns några händelser kopplade till den.
Hans Rosenlund