Författare Ämne: Fel föräldratyp vid sammanslagning  (läst 4769 gånger)

Gustaf

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Fel föräldratyp vid sammanslagning
« skrivet: 2018-09-22, 19:59:30 PM »
Har upptäckt ett inte avgörande, men väl mycket störande problem vid sammanslagningar.
(Sammanslagningen i övrigt funkar klockrent och till 100 % när man väl bekantat sig med densamma!)

Importerar en del familjer (ättlingar), via GEDCOM-filer från en annan forskare.
Eftersom vi till stor del har samma släkt längre tillbaka så tar jag det i flera små filer.
Har importerat ett stort antal sådan nu och upptäckte för ett tag sedan ett litet "f" framför namnet på en person.
Mysko. Tittade på personen och såg att denna varit gift flera gånger och antog därmed att "f" stod för typ Flera familjer.
Fortsatte importera.
Sedan såg jag som av en händelse att en person hade "foster" noterat på sina föräldrar. Min släkt hanterar inte Foster-relationer så det kunde ju inte kommit med via GEDCOM-filen.

Har nu sett en väldig mängd "fosterbarn" och också funnit felkällan.

När man slår samman två identiska personer så ändras föräldratypen från "Biologisk" till "Foster"!
Om man upptäcker det så kan man ju ändra det manuellt efter sammanslagningen, men det är som sagt störande.

Har även letat efter sökfunktion för "Fosterbarn" för att slippa sitta och leta manuellt efter de tidigare felen men inte funnit nåt bra sätt.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2885
    • Visa profil
SV: Fel föräldratyp vid sammanslagning
« Svar #1 skrivet: 2018-09-23, 16:19:41 PM »
Jag lyckades inte upprepa felet, menar du att det sker varje gång och du har bockat ur föräldrarna?

mjo

• Full Member
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-09-23, 22:05:22 PM »
Detta har jag också råkat ut för. När jag importerar en gedcom-fil till befintligt register och sedan kopplar ihop en person med en annan person, och där den personen jag kopplar ihop redan finns, så bildas två familjer varav föräldrarna i den ena blir fosterföräldrar. Min teori har varit att det beror på att barnen redan har två biologiska föräldrar före ihop-slagningen, vilket ju i så fall är helt korrekt "gissat" av Genney.

Gustaf

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-09-24, 08:40:00 AM »
Till Moderator:
Det händer på första posten jag importerar. Således inte för alla poster.
Just nu har jag ett antal dubbletter att rensa. Jag tar skärmdumpar nästa gång jag gör en ny import.
« Senast ändrad: 2018-09-24, 16:14:07 PM av Gustaf »

Gustaf

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-09-24, 19:31:47 PM »
Ahh.
Trodde jag skulle bli tokig.
Kunde inte återskapa "felet" själv.
Men så hittade jag det.
Om föräldrarna ligger i den "icke dominanta" kolumnen sätts föräldrarna som "Foster" vid sammanslagning.
Bilägger ett exempel i filen.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2885
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-09-25, 07:32:35 AM »
Tack.

Gustaf

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-09-26, 13:23:52 PM »
Nu återstår frågan hur jag hittar alla mina nya "foster-realationer"!
Finns det någon sökning på vilka som har denna typ av relation, lista etc?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #7 skrivet: 2018-09-26, 15:30:26 PM »
Det bör funka med: Verktyg > Registerutdrag > Ickebiololiska famljer
Hans Rosenlund

Gustaf

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2018-09-27, 00:39:33 AM »
Tack Hans.
Precis vad jag sökte....

Mostermysko

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2018-10-08, 22:53:12 PM »
Jag har samma problem! Inte säker på att jag kan reproducera det, men jag har också upptäckt att biologiska föräldrar blivit fosterföräldrar efter sammanslagningar av dubbletter. Jag försöker vara konsekvent med att bocka ur, men jag tror egentligen att man skulle behöva vara konsekvent också i att t ex i första hand behålla familjebanden från träd A när man slår ihop träd A med träd B. Kruxet är bara att det inte syns i dubbletthanteringen vilka som kommer från A resp B.

(En annan näraliggande bugg är att det ibland inte går att ändra en fosterförälder till en biologisk, det valet är gråmarkerat. Ibland hjälper det att stänga registret och öppna igen, ibland får man lösa upp hela familjen och binda ihop den på nytt)

Passar på att ge några förslag på hur man kan förbättra dubblettverktyget (har nog åtminstone det första förut):

1. Att blåmarkeringar av t ex ett sökurval följer med (jag vill minnas att det gjorde det i en tidigare version av Genney). Då skulle man ju kunna skilja gamla från nyligen importerade, t ex.
2. Möjlighet att sortera listan utifrån fler parametrar än relevans resp bokstavsordning, t ex födelseår (tror det skulle minska risken för att man trasslar till familjer ytterligare om man konsekvent slog ihop föräldrar före barn. Eller tvärtom kanske?)