Jag har samma problem! Inte säker på att jag kan reproducera det, men jag har också upptäckt att biologiska föräldrar blivit fosterföräldrar efter sammanslagningar av dubbletter. Jag försöker vara konsekvent med att bocka ur, men jag tror egentligen att man skulle behöva vara konsekvent också i att t ex i första hand behålla familjebanden från träd A när man slår ihop träd A med träd B. Kruxet är bara att det inte syns i dubbletthanteringen vilka som kommer från A resp B.
(En annan näraliggande bugg är att det ibland inte går att ändra en fosterförälder till en biologisk, det valet är gråmarkerat. Ibland hjälper det att stänga registret och öppna igen, ibland får man lösa upp hela familjen och binda ihop den på nytt)
Passar på att ge några förslag på hur man kan förbättra dubblettverktyget (har nog åtminstone det första förut):
1. Att blåmarkeringar av t ex ett sökurval följer med (jag vill minnas att det gjorde det i en tidigare version av Genney). Då skulle man ju kunna skilja gamla från nyligen importerade, t ex.
2. Möjlighet att sortera listan utifrån fler parametrar än relevans resp bokstavsordning, t ex födelseår (tror det skulle minska risken för att man trasslar till familjer ytterligare om man konsekvent slog ihop föräldrar före barn. Eller tvärtom kanske?)