Författare Ämne: Minnesanvändning  (läst 3966 gånger)

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2885
    • Visa profil
Minnesanvändning
« skrivet: 2018-10-04, 11:15:50 AM »
I Windows sätts gränsen för hur mycket minne Genney kan använda i startgenvägen (i Mac OS X tilldelas det automatiskt det minne som behövs) och som standard tilldelas 1GB. Det räcker för register upp till nånstans mellan 50000-100000 beroende på vad för övriga data som används.

De flesta användare kommer aldrig upp i de kvantiteterna men det är heller inte helt ovanligt med stora databaser och det är kanske inte helt enkelt att ändra minnestilldelning för den delade användaren och funderar på om det som standard skulle kunna vara 2GB som räcker även för riktigt stora databaser då det idag säljs få datorer med mindre än 8 GB ramminne. Tanken är att det kanske är färre som då skulle behöva ändra till mindre ist.

Är det många som sitter med ramminne som är 4GB eller mindre?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Minnesanvändning
« Svar #1 skrivet: 2018-10-04, 17:34:22 PM »
Citera
... 4GB eller mindre?

Jag tror att 4 GB fortfarande är rätt vanligt (det har jag på min laptop som är min andradator). Om det då funkar bra att binda 2GB till Genney, så är det OK som standardinstallation.

Går det kanske att lägga in ett val i själva installationsprocessen? I så fall bör det komma upp information om lämplig storlek i förhållande till olika RAM-minnen och storlek på register (som du redovisat här). Eller kan installationen t o m känna av RAM-minnet i datorn och rekommendera eller automatiskt anpassa tilldelningen därefter?
Hans Rosenlund

mjo

• Full Member
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-10-04, 18:02:57 PM »
Man skulle kunna tänka sig att Genney börjar på 1gb (eftersom det förmodligen räcker för de flesta), och om man sedan öppnar ett register som är väldigt stort skulle Genney kunna meddela användaren att man "öppnar ett register som är väldigt stort" och fråga om man vill öka minnesinställningen. Genney skulle då, om man svarar "ja",  kunna justera genvägen till något lämpligt värde och starta om sig.

Själv har jag 16gb på laptopen och 64 på den stationära, så för min del vore det lämpligt om Genney anpassar sig själv till rådande omständigheter.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-10-05, 08:09:11 AM »
Jag har ändrat genvägen till 2 Gbyte. Vid installation av uppdateringar av Genney så startar Genney automatiskt med bara 1 Gbyte vilket märks då vissa minneskrävande funktioner inte fungerar.