Författare Ämne: händelsernas ordningsföljd  (läst 2663 gånger)

LiD

• Full Member
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
SV: händelsernas ordningsföljd
« Svar #15 skrivet: 2018-10-10, 13:46:25 PM »
Jag upptäckte nu att din ide med från-datum och till-datum på Bosatt fungerar om man bara har två händelser som överlappar varandra tidsmässigt.
Om man har flera händelser än två med samma tidsspann och inga exakta datum , vilket inte är ovanligt för en person som flyttat mycket, så fungerar det inte.

Då blir etiketter. 

« Senast ändrad: 2018-10-10, 13:52:15 PM av LiD »

LiD

• Full Member
  • Antal inlägg: 160
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 2018-10-10, 14:24:40 PM »
Jaha då visade sig att med etiketter så sorteras det korrekt i en personakt men inte i Biografins visningsläge. Då hamnar den händelsen sist. Pärsk...

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 675
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #17 skrivet: 2018-10-10, 17:21:55 PM »
För Yrke visas inte Etiketten i visningsläget eller rapporten Personakt (kanske kan det ställas in?). Då torde en numrering 1, 2... inte vara till besvär.

Jag tänker att det först sorteras på datum; bara när detta saknas kan Etiketten fungera som andra sorteringsnyckel.

Eva: Om datum för Bosatt saknas kan det kanske vara acceptabelt att använda t ex Etiketten "1) som torpare", "2) som bonde" osv? Det skulle ju inte se helt tokigt ut...

Eller finns det andra gedcom-kompatibla fält som styr ordningen? Liksom för barn och familjer (om man inte har automatisk sortering)?
Hans Rosenlund

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 675
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #18 skrivet: 2018-10-10, 17:40:28 PM »
Ny upptäckt:
Om jag lägger till ett yrke med datum hamnar det först i personrutan, se bild.

Systemet är ju också så smart, att identiska yrken inte upprepas (Folkskollärare odaterat finns kvar i Biografin). Detta komplicerar förstås presentationen!

NEJ, FÖRRESTEN! DET STÄMMER INTE!
När jag ändrat lite fram och tillbaka, bl a tagit bort odaterad Folkskollärare, står Klockare åter som första yrke i personrutan...
« Senast ändrad: 2018-10-10, 17:46:36 PM av Hans »
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 280
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 2018-10-10, 20:08:58 PM »
Det skulle ju inte se helt tokigt ut...

Vi är inte helt överens om den saken  ;)

BRydh

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 2018-11-03, 23:05:25 PM »
Jag är heller inte nöjd med tidsordningen. Särskilt inte när det blir som på bifogad bild.
Väldigt irriterande.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 2018-11-04, 13:00:23 PM »
Jag är heller inte nöjd med tidsordningen. Särskilt inte när det blir som på bifogad bild.
Väldigt irriterande.

I ditt fall skulle jag – beroende på vilken information jag hade om bosättningen – välja att istället använda något av följande alternativ för att få rätt sortering:
”Bosatt 1656-06”
”Bosatt före 1656-06”
”Bosatt från ÅÅÅÅ till 1656-06”
”Bosatt mellan ÅÅÅÅ och 1656-06”

BRydh

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 2018-11-05, 13:50:19 PM »
Jo Eva, det är naturligtvis en semantisk sak att välja till eller före.
Före sätter händelsen före döden i mitt fall. Men jag tycker att till är (känns) mer korrekt.

Har man ett från-årtal är det aldrig några problem.

Och mellan-och kan man ju också diskutera huruvida det är mer rätt än från-till.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1788
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 2018-11-05, 14:02:59 PM »
Datumet för bosatt är felmarkerat och tolkas då inte som datum, vad händer om du justerar det?

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 2018-11-05, 14:45:34 PM »
Jag registrerade BRyds exempel i mitt testregister och fick samma resultat. Är det inte så att Genney egentligen tolkar ”till 1656-06” som ”till 1656-06-30”? Det är väl därför som Bosatt-händelsen läggs efter döden, och på grund av det felmarkeras datumet.

nielsen

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 2018-11-05, 16:38:02 PM »
Admin säger att datumet är felmarkerat. Detta betyder ju inte att det är fel. Enligt hjälpen s¨kan man ju ange enbart år och månad om man inte känner till datum. Borde räknas som en bugg i programmet snarare. Har själv problem med husförhörslängderna där det är ett årsintervall på oftast 10 år. De flesta  går igenom, men "mellan 1820 och 1828" fallerar vid en körning av "Felaktiga datum" i Underhåll, samt "mellan 1917 och 1930".
Tycker det är lite märkligt att i ett så excellent program som Genny är, att man får rådet att trixa och klutta med datumen, etiketter osv.
Om en person flyttar flera gånger under en husförhörsperiod, tvivlar jag på att personen flyttar i alfabetisk ordning. Genny kan ju inte veta hur denne har flyttat, så därför vore det himla bra om man själv kunde flytta det rätt.
Samma problem med en som är född ex.vis 1822 och husförhörslängden gäller 1820 till 1828, då visas först händelsen för husförhöret med röd understrykning (händelse före födseln). Finns flera exempel på hur det kan se ut.
Vet inte hur andra vill ha det, men jag vill ha ordning och reda i mitt arkiv, får inte se hur grisigt ut som helst.
Tycker Genny fixar till det här och visar varför det är det bästa programnmet trots allt!

mjo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 91
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 2018-11-05, 16:53:41 PM »
Jag vill bara flika in och säga att jag tycker det är bra som det är. Att kunna flytta händelser manuellt blir fel i min hjärna. Ett span på 10 år är väldigt lång tid och jag skulle istället lägga sådan information som en notering på personen tills jag har rett ut datumen närmare.

Så om det här ska ändras bör det göras så att man själv ställer in att man vill frångå automatiken och istället sortera manuellt. Någon slags hybridlösning med både automatik och manuell sortering tror jag inte på.

Eva Lotsander

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 2018-11-05, 17:24:35 PM »
Samma problem med en som är född ex.vis 1822 och husförhörslängden gäller 1820 till 1828, då visas först händelsen för husförhöret med röd understrykning (händelse före födseln). Finns flera exempel på hur det kan se ut.
Vet inte hur andra vill ha det, men jag vill ha ordning och reda i mitt arkiv, får inte se hur grisigt ut som helst.

Menar du att du har en Bosatt-händelse som börjar 1820 för en person som var född 1822? I så fall, varför då? Eller missförstår jag dig?

Jag har ibland händelser som ger mig huvudbry när det gäller sorteringen, men jag har nog alltid lyckats lösa det genom att använda de olika alternativen för tidsperioder och ungefärliga datum. Och personbiografierna i mina register ser väldigt prydliga ut.

nielsen

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: 2018-11-05, 17:53:23 PM »
Har inte bosatt 1820 utan husförhörslängd mellan 180 och 1828. Om då personen är född 1822 hamnar ju denne i det tidsspannet för husförhör. Programmet lägger dock husförhörslängden först eftersom den börjar 1820 och då blir det en händelse som inträffat före födseln.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1788
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: 2018-11-05, 18:10:51 PM »
Tänkte i det här fallet lite fel, felmarkeringen i det här fallet har väl att göra med att det tolkas som att det inträffar efter döden. Syntaxen "till 1860-06" är i sig inte fel. Men det kan lätt smyga sig in ett mellanslag som också kan ge felmarkering.

Har inte detaljerna i huvudet men "till 1860-06" tolkas som "till 1860-06-15", har jag för mig. Det har varit föremål för debatt tidigare på forumet.

Vad gäller husförhörslängden så tycker inte jag du ska ange tidsspannet för husförhörslängden som datum för händelsen. Händelsens datum för personen refererar till när den inträffar för personen. Datum för husförhörslängden är det bättre att isf ange i källhänvisningen.