Författare Ämne: Tömma referensnummer i biografi  (läst 3293 gånger)

TorbjörnW

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Tömma referensnummer i biografi
« skrivet: 2018-10-10, 21:26:27 PM »
Har haft en felaktig gren i trädet och därmed en felaktig numrering i referensnummer som kan visas i biografifönstret. Hur tömmer jag det fältet? Jag har lagt in korrekta uppgifter i trädet men den felaktiga grenen ligger kvar i databasen. Statusraden anger korrekt numrering på de nya personerna men referensnumret blir tomt.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Tömma referensnummer i biografi
« Svar #1 skrivet: 2018-10-10, 22:55:16 PM »
Jag är osäker på om jag förstår ditt problem korrekt, men fältet ”Referensnummer” är ett valfritt fält som man kan använda till vad man vill.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-10-11, 09:26:32 AM »
Bifoga gärna en eller flera bilder på problemet Torbjörn så förstår vi bättre vad som är fel.
Kanske till och med pilar i bilden!

TorbjörnW

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-10-11, 23:26:33 PM »
Hej, På nåt sätt lyckades jag när jag började använda Genney få in numrering i fältet referensnummer. Jag har inte skrivit in manuellt. Har nu hittat att fel Anna kopplats och justerade detta. Vill dock behålla båda "Annorna" i databasen. Den losskopplade Anna har därför i referensnummerfältet "V:8", hennes föräldrar "VI:17" och "VI:18" osv. Skulle därför vilja tömma fältet referensnummer utan att behöva manuellt gå in i varje post. Om möjligt sen automatpopulera detta fält. Har nyttjat referensnummerfältet för utsökningar, ex  "lista alla personer med referensnummer %IX:%". Bifogar bild.