Författare Ämne: Köra från USB-minne  (läst 2465 gånger)

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Köra från USB-minne
« skrivet: 2018-11-14, 09:51:46 AM »
Går det att köra Genney från ett USB-minne?

Jag skulle vilja kunna köra Genney från ett USB-minne när jag besöker mina släktingar och ställer mina frågor. Anledningen är att kunna lägga in data direkt då jag får dem från sagespersonen och jag saknar möjlighet att ta med laptop. Dessutom kan jag ju då visa resultaten direkt för den som ger upplysningarna.

Om det går, är det då OK enligt licensen att göra så. Jag har det ju bara installerat på ett medium/dator.
//Anders

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Köra från USB-minne
« Svar #1 skrivet: 2018-11-14, 12:18:55 PM »
Ja, det fungerar, du får bara se till att sökvägarna stämmer under inställningar > organisation.

Licensnyckeln kan du installera/avinstallera för varje släkting du besöker.

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: Köra från USB-minne
« Svar #2 skrivet: 2018-11-14, 12:25:58 PM »
Jag misstänker att gasolgrill vill ha hela applikationen på USB-minnet

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Köra från USB-minne
« Svar #3 skrivet: 2018-11-14, 13:46:48 PM »
Jag misstänker att gasolgrill vill ha hela applikationen på USB-minnet

Din misstanke är korrekt. :-)
//Anders

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Köra från USB-minne
« Svar #4 skrivet: 2018-11-14, 17:07:41 PM »
Ok, nej det går inte, men det går ju snabbt att installera Genney :)

Lasse Beijer

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Köra från USB-minne
« Svar #5 skrivet: 2018-11-14, 20:35:00 PM »
Ja, det fungerar, du får bara se till att sökvägarna stämmer under inställningar > organisation.

Licensnyckeln kan du installera/avinstallera för varje släkting du besöker.

Hur hanterar man ortsregistret om man har registret på USB?
//Lasse

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Köra från USB-minne
« Svar #6 skrivet: 2018-11-14, 23:43:32 PM »
Hur hanterar man ortsregistret om man har registret på USB?
Mycket bra fråga!
Med en dåres envishet hävdar jag fortfarande att ortsregistret absolut borde ligga tillsammans med databaserna i Genney-mappen. Det skulle väsentligt förenkla både USB- och molnlösningar vid arbete från flera datorer. Det skulle förmodligen också stabilisera import av platser, vilket verkar kunna bli riktigt besvärligt om man inte synkar rätt.
Hans Rosenlund

gasolgrill

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: Köra från USB-minne
« Svar #7 skrivet: 2018-11-15, 04:41:23 AM »
Hur hanterar man ortsregistret om man har registret på USB?

Ett av problemen.
Jag håller med Hans - Alla filer skall ligga på ett åtkomligt ställe så att man kan använda molnlösningar eller ett USB-minne.
Gör om, gör rätt.

Ett annat problem är att Genney använder absoluta sökvägar till filerna. Ett USB-minne byter ofta enhetsbeteckning när man flyttar runt det mellan datorer. Det kan till och med få olika enhetsbeteckningar på samma dator beroende på hur den är konfigurerad.

Jag använder en ofta Portable apps (https://portableapps.com) för att köra en hel massa programvaror på olika ställen när jag är runt hos föräldrar, syskon och andra. Det hade varit perfekt om Genney hade gått att använda på samma sätt. Det är i alla fall ett önskemål från min sida.

//Anders

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Köra från USB-minne
« Svar #8 skrivet: 2018-11-15, 19:02:38 PM »
Hur hanterar man ortsregistret om man har registret på USB?
Mycket bra fråga!
Med en dåres envishet hävdar jag fortfarande att ortsregistret absolut borde ligga tillsammans med databaserna i Genney-mappen. Det skulle väsentligt förenkla både USB- och molnlösningar vid arbete från flera datorer. Det skulle förmodligen också stabilisera import av platser, vilket verkar kunna bli riktigt besvärligt om man inte synkar rätt.

Ni är inte ensamma om detta önskemål. Har det kommit något riktigt svar på varför det är som det är nu?

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2495
    • Visa profil
SV: Köra från USB-minne
« Svar #9 skrivet: 2018-11-16, 11:19:33 AM »
Ett släktregister innehåller information/data om de strukturerade platser som ingår i släktregistret och ska kunna importeras till platsregistret om man öppnare det från usb.

Ni är inte ensamma om detta önskemål. Har det kommit något riktigt svar på varför det är som det är nu?

Svaret är för att förenkla/minska ansvaret för den vanliga användaren.

Man skulle kunna ha det i db-mappen men då blir det mer åtkomligt att radera och frågan är hur man ska hantera om det saknas. Man kan tänka sig att man kopierar in ett nytt alt. är det upp till användaren.

Man skulle också kunna ha en egen sökväg och lägga det bredvid db-mappen som standard.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Köra från USB-minne
« Svar #10 skrivet: 2018-11-16, 16:05:34 PM »
Eftersom platsregistret och släktregistren av nämnda orsaker bör vara 'oskiljbara', känns det naturligt att lägga också oplc-mappen i db-mappen. En README_DO_NOT_TOUCH_FILES varningsfil bör också ligga där, eftersom man normalt inte ska vara inne och meka här själv. Att då byta en hel uppsättning släktregister skulle i så fall inkludera associerade platser.

Att i programmets allmänna inställningar plötsligt byta bara själva platsregister verkar inte befogat, och skulle bädda för många fel. Däremot bör man förstås fortsättningsvis också kunna importera och exportera platsregister mellan databasuppsättningarna.

Ett annat sätt vore, att i inställningarna bara kunna ställa in en övergripande Genney-mapp, där db och oplc (tillsammans med nuvarande icke-inställbara document, logg och web) ligger samlade. Backup, gedcom och media skulle ligga där default, men här kan det vara mera befogat att även kunna länka på annat sätt.
Hans Rosenlund