Författare Ämne: Media - Genney visar URL istället för titel  (läst 3462 gånger)

MariePE

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Media - Genney visar URL istället för titel
« skrivet: 2018-12-18, 10:29:58 AM »
Hej,

Jag köpte Genney i samband med släktforskardagarna och har funderat på att börja använda det som mitt primära släktforskningsprogram. Där är emellertid några tekniska/display-aspekter som jag inte kunnat hitta någon bra lösning på.

En sak jag grubblat mycket på är hur jag ska bära mig åt för att redigera media så att det som visas, både i Genney och i html-versionen, är titeln på mediat och inte den icke-informativa url-adressen resp. filnamn för bild.
Jag högerklickar på mediat jag vill ändra, och kan mycket riktigt skriva in både en titel och en längre beskrivning. Men trots detta är det bara url-adress och bildfilens namn som syns i Genney.
Har då en person flera länkar i sin media-samling är det helt hopplöst att hålla reda på vad som är vad.

I html-versionen får jag också bara url-adressen. Om jag håller musen över url-adressen så kan jag läsa den titel jag angivit, men med html-kodningen som en del av texten; det ser alltså inte särskilt prydligt ut.

Jag har tittat på Hans Roslunds utmärkta instruktionsvideor, men han verkar ha samma problem som jag med att endast fil/länknamn dyker upp. Genneys hjälpfunktion visar inte inte heller någon lösning på detta.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
SV: Media - Genney visar URL istället för titel
« Svar #1 skrivet: 2018-12-18, 11:39:15 AM »
Det ska du kunna ändra i utskriftsmallen under avancerade inställningar för uppgifter. Just media kan ju förekomma för person, familj, händelse, källa och källhänvisning så man får ändra på olika ställen.

Här står mer om utskriftsmallar https://genny.se/content.php?rid=140.

MariePE

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2018-12-18, 12:06:18 PM »
Hej, och tack för det snabba svaret.

Jag vet inte om det är jag som gör något fel eller om detta helt enkelt inte fungerar. Jag bifogar en bild på mina inställningar för media i utskriftsinställningar, och till höger om bilden framgår hur det faktiskt ser ut i Genney - trots mina inställningar är det url-länken och filnamn för bilder som visas.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2018-12-18, 12:41:18 PM »
Det som visas under media i biografin är alltid filnamnet men du kan se titel m.m. i fönstret till höger som i din bild verkar vara minimerad. I bilden syns tre prickar där du kan dra ut den.

Inställningarna i utskriftsmallen gäller utskrifter där det bör visas titel och beskrivning för huvudpersonen enl. din bild utom kanske för media för källhänvisningar till händelse som inte är expanderad. Om det dessutom ska vara överallt får du även ändra de andra rollerna förutom huvudpersonen.

MariePE

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2018-12-18, 13:00:00 PM »
Tack för svaret. Du har rätt, när jag öppnar mediahanteringen i ett separat fönster genom att högerklicka på personen så framgår ju namn och beskrivning till höger.
Jag får laborera lite med det övriga, är fortfarande i inlärningsprocessen för Genney.
Tack för hjälpen!

MariePE

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2018-12-18, 22:02:56 PM »
Hej igen.
Nu börjar jag känna mig fånig, men nu är jag ändå tvungen att fråga en gång till...
Jag har försökt i flera timmar att hitta ett sätt att få html-versionen att visa namn och beskrivning för web-länkar, men det blir ändå bara url. Jag kan inte heller få systemet att använda det bildformat jag begärt i html-versionen, utan bilderna är jättelika. Jag förmodar att det är jag som ändå måste missa någonting, för annars skulle väl andra också ha rapporterat detta som ett problem...
Förutom att i utskriftsinställningar markera Media för såväl huvudperson som föräldrar, barn etc etc enligt min tidigare post (se bild ovan) har jag gjort detsamma på alla ställen jag hittat i web-exportinställningarna.
Jag bifogar en bild för att visa hur det ser ut.

P S BILDTEXTER fungerar som det ska i html-versionen. Det är web-länkar som inte alls vill fungera, liksom inställningar för bildstorlek.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2018-12-21, 09:13:48 AM »
Att bildtext inte kommer med vid webbpubliceringen är en bugg som är åtgärdad i nästa uppdatering.

Bildernas storlek i webbpubliceringen är satt till ett fast värde som går att ändra i stilmallen. Det kan komma möjlighet framöver att använda bildernas angivna storlek i de fall utrymme finns.

MariePE

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2018-12-21, 11:29:02 AM »
Tack för svaret  :)

Förlåt, men kanske skrev du bara fel ord... Bildtexterna kommer absolut med, det är inte några problem. Det är namn på web-länkar som inte kommer med (se min jpg i föregående post).
Jag ska se om ett nytt försök att ändra inställningarna för bildstorlek i stilmallen har effekt, kanske missade jag något vid de tidigare försöken.