Författare Ämne: Förbättrad eller försämrad funktion att markera tilltalsnamn i ver 2.1?  (läst 10424 gånger)

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
Som döpt till dubbelnamnet Per-Anders har det tidigare varit möjligt att med en asterisk efter s i Per-Anders markera förnamnet som tilltalsnamn. I och med ver 2.1 så är mitt tilltalsnamn helt plötsligt Anders.

För att få tillbaka mitt tilltalsnamn till Per-Anders krävs det måste jag stoppa in tre asterisker. Detta upplever jag som en klar försämring av funktionen i Genney.

Det finns även fördelar med den funktionen i de fall som ex. vis beskrivs i denna tråd, men känner ändå en besvikelse.

Förslag på lösning som gått mig förbi?

Kanske införa dubbelasterisk som motsvarar den gamla lösningen?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
Det finns personer som t.ex. kallas Per och som heter Per-Anders. Det finns nu möjlighet att göra det med Per*-Anders och ska då båda namnen markera fordras Per*-Anders*. Tycker ändå att möjligheten att kunna tillgodose alla varianter måste föregå "bekvämlighet". Specialfunktioner kan diskuteras men risken är att det blir för komplicerat att memorera.

Man kan tänka sig varianter i "hjälp"-funktioner i snabbmeny där, t.ex. "Markera alla namndelar som tilltalsnamn", liknande indelning av namndelar.
« Senast ändrad: 2019-01-02, 18:34:41 PM av Administrator »

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
Det finns personer som t.ex. kallas Per och som heter Per-Anders. Det finns nu möjlighet att göra det med Per*-Anders och ska då båda namnen markera fordras Per*-Anders*. Tycker ändå att möjligheten att kunna tillgodose alla varianter måste föregå "bekvämlighet". Specialfunktioner kan diskuteras men risken är att det blir för komplicerat att memorera.

Nej, för att få hela tilltalsnamnet krävs det som jag skrev tre asterisker, Per*-*Anders*.

Tycker fortfarande att det är en försämring mot tidigare version.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
Kan säkert diskuteras men personligen jag upplever inte att bindestrecket behöver understrykas.

Har du en lösning som inkluderar alla varianter och som tillåter det du saknar är jag villig att lyssna.

John

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Hade inte en lösning kunnat vara att man helt enkelt har ett verktyg för understrykning. Dvs markera tilltalsnamnet/namnen och tryck på en knapp för understrykning.

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
Kan säkert diskuteras men personligen jag upplever inte att bindestrecket behöver understrykas.
Nja, tur att vi inte alla är lika. Jag är döpt av mina föräldrar till namnet Per-Anders, inte Per Anders eller något annat heller. Visst skulle jag kunna ändra det men detta är jag, har hetat så sedan urminnes tider och kommer att heta så när kanske någon annan forskar om 100 år och hittar mig i arkiven.

Citera
Har du en lösning som inkluderar alla varianter och som tillåter det du saknar är jag villig att lyssna.

Tyckte mitt snabba förslag med dubbla ** var användbart.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
Nja, tur att vi inte alla är lika. Jag är döpt av mina föräldrar till namnet Per-Anders, inte Per Anders eller något annat heller. Visst skulle jag kunna ändra det men detta är jag, har hetat så sedan urminnes tider och kommer att heta så när kanske någon annan forskar om 100 år och hittar mig i arkiven.

Understrykningarna markerar tilltalsnamn och vare sig man stryker under bindestrecket eller inte så uttalas Per-Anders på samma sätt.
Bindestrecket finns fortfarande kvar i utskrift och förändrar inte det utskrivna namnet, du heter alltså fortfarande Per-Anders ;).
Så resonerar jag men jag kanske är ensam om det.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Hade inte en lösning kunnat vara att man helt enkelt har ett verktyg för understrykning. Dvs markera tilltalsnamnet/namnen och tryck på en knapp för understrykning.

Asterisken är inte GEDCOM- men väl något slags svensk standard för att just markera tilltalsnamn. Funktionen följer också med vid migrering mellan olika svenska släktforskarprogram, därför är nog andra metoder för understrykning olämpliga.

Förändringen kom till stånd efter en tidigare diskussion här på Forum, där kravet att kunna markera en del av ett dubbelnamn som tilltalsnamn framfördes. En konsekvens verkar alltså vara att alla tidigare dubbelnamn som markerats med * på slutet i version 2.1 tolkats som att endast andra namndelen är tilltalsnamn? Går det att ta fram en konvertering liknande Platstolken, eller åtminstone ett registerutdrag?
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
Om du i sökfönstret fliken text markerar förnamn under namn och förnamn under Alternativa namn och i sökfältet skriver in %* + %-% så får du fram alla förnamn med bindestreck som har asterisk. Det kan då vara att det inte är dubbelnamnet som har asterisk men det går ju att bortse från.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
Om du i sökfönstret fliken text markerar förnamn under namn och förnamn under Alternativa namn och i sökfältet skriver in %* + %-% så får du fram alla förnamn med bindestreck som har asterisk. Det kan då vara att det inte är dubbelnamnet som har asterisk men det går ju att bortse från.

Jo, det funkar. Jag hade bara 59 träffar av 18,000 i mitt register, de flesta är ju från modern tid.

Annars är jag, efter att ha sett konsekvenserna, benägen att hålla med om att detta inte var en klar förbättring! Kravet har ju kommit upp här på Forum. De enstaka fall, där endast den ena delen av dubbelnamnet är tilltalsnamn, kunde (trots protester) ha tvingats särskriva namnen.

Förslagsvis kunde kanske istället ett lång-bindestreck 'Jan–Erik' markera att det är två separata namndelar som man då kan *-tagga individuellt, som alternativ till det vanliga korta 'Jan-Erik' som skulle betraktas, liksom tidigare, som ett sammanhållet namn som kan *-taggas i slutet. Skillnaden visuellt är knappast märkbar! Kortkommando för det långa bindestrecket är ALT+0150 på numeriska tangentbordet i Windows, vet inte hur det är i andra system. I MS Word och Outlook kan man använda CTRL och numeriskt minus. Det finns ju också specialtecken-appar, och kanske kan Genney lägga något kortkommando eller knapp för detta? Kanske finns andra förslag?

Det är förstås vanskligt att nu backa på metoden, men bättre direkt än att låta det gå för långt...
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
Det var ju smart!

Hyphen 2010 (https://www.fileformat.info/info/unicode/char/2010/index.htm) ser likadan ut som minus-tecknet som nu används som separator men om man använder hypen markeras hela namnet.

Eftersom det är vanligare att båda namnen är tilltalsnamn skulle man kunna tänka sig att hyphen används som separator istället.
« Senast ändrad: 2019-01-03, 13:03:19 PM av Administrator »

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
Jag vet inte, känns lite som att gå över ån för att hämta vatten.

Men Hyphen går väl bort, se bild.

Alt +0150 visar rätt ser det ut som, men när jag slår upp 0150 så visar det ett annat tecken https://www.fileformat.info/info/unicode/char/0150/index.htm

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
ALT+0150 är s k En-dash, som är något längre än vanligt bindestreck. Det finns även ett ännu längre tankstreck; Em-dash ALT+0151, men då blir det 'Jan—Erik' vilket sticker i ögonen.

ALT+2010 funkar inte heller hos mig, det är ju en uppsjö av codepages, character sets ... mm mm som ställer till det – särskilt om det ska fungera på flera olika system! Kanske kan Genney erbjuda någon funktion som funkar?

Därmed bör, enligt mig, vanligt bindestreck skapa ett sammanhängande dubbelnamn som stryks under med *-märke i slutet. Om man, vilket är ovanligt, vill separera namndelarna för att kunna *-markera ena delen, måste man använda ett annat tecken; En-dash eller Hyphen - förutsatt att de fungerar!
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
Vilken annat tecken än vanligt bindestreck gör att hela namnet blir understruket om man sätter en asterisk efter.

Hyphen (2010) förutsätter att typsnittet stöder det.

NCC-1031

• Full Member
    • Visa profil
Därmed bör, enligt mig, vanligt bindestreck skapa ett sammanhängande dubbelnamn som stryks under med *-märke i slutet. Om man, vilket är ovanligt, vill separera namndelarna för att kunna *-markera ena delen, måste man använda ett annat tecken; En-dash eller Hyphen - förutsatt att de fungerar!

Tack Hans, jag delar naturligtvis dina tankar fullt ut.