Om du i sökfönstret fliken text markerar förnamn under namn och förnamn under Alternativa namn och i sökfältet skriver in %* + %-% så får du fram alla förnamn med bindestreck som har asterisk. Det kan då vara att det inte är dubbelnamnet som har asterisk men det går ju att bortse från.
Jo, det funkar. Jag hade bara 59 träffar av 18,000 i mitt register, de flesta är ju från modern tid.
Annars är jag, efter att ha sett konsekvenserna, benägen att hålla med om att detta inte var en klar förbättring! Kravet har ju kommit upp här på Forum. De enstaka fall, där endast den ena delen av dubbelnamnet är tilltalsnamn, kunde (trots protester) ha tvingats särskriva namnen.
Förslagsvis kunde kanske istället ett lång-bindestreck 'Jan–Erik' markera att det är två separata namndelar som man då kan *-tagga individuellt, som alternativ till det vanliga korta 'Jan-Erik' som skulle betraktas, liksom tidigare, som ett sammanhållet namn som kan *-taggas i slutet. Skillnaden visuellt är knappast märkbar! Kortkommando för det långa bindestrecket är ALT+0150 på numeriska tangentbordet i Windows, vet inte hur det är i andra system. I MS Word och Outlook kan man använda CTRL och numeriskt minus. Det finns ju också specialtecken-appar, och kanske kan Genney lägga något kortkommando eller knapp för detta? Kanske finns andra förslag?
Det är förstås vanskligt att nu backa på metoden, men bättre direkt än att låta det gå för långt...