Författare Ämne: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen  (läst 3097 gånger)

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« skrivet: 2019-01-02, 19:53:29 PM »
Har gjort några tester med den nya säkerhetskopieringen och får märkliga resultat. Väljer att lägga ut detta lite snabbt hellre än verifiera allt flera gånger samt leta fler fel då det känns som en funktion som man ska lita på.

Gå in via Arkiv/Säkerhetskopiera/System, välj bort alla och markera ex. vis Platsregister i stället. Välj sedan att spara som en ny kopia i standardkatalogen. I mitt fall så ser man på progressmätaren att den först väldigt snabbt gör något därefter börjar den paketera släktregister trots att jag inte har valt detta alternativ. I den mappen som nu skapas återfinns nu en fil genney.backup med en betydligt större storlek än en komprimerat platsregister torde uppta. När man sedan väljer att återställa så ser det inte så bra ut, se bild 1.

Har även gjort några andra tester och får ibland konstiga och ibland trovärdiga resultat.

Ännu en sak som oroar och som kan ha funnits med sedan tidigare versioner, om du har fler är tio (10) backuper gjorda samma datum så skriver den elfte backupen över resultatet för den tionde backupen, kanske inte så vanligt med så många på samma datum men otäckt och inkorrekt.

Saknar även en bekräftelse på att säkerhetskopieringen gick som planerat. Som det är nu så vet du inget om backupen inte genomfördes eller att den gick som planerat.

Känns inte som att funktionen med säkerhetskopiering är ordentlig testad eller så är det min installation som beter sig annorlunda.


Kommentarer önskas!

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #1 skrivet: 2019-01-02, 20:14:00 PM »
Det finns många varianter av val i varje situation och att bara välja platsregister i en systembackup är en udda sån som slunkit igenom testningen liksom antalet per dag och tack för att du påpekar det och det ska ses över.

"Har även gjort några andra tester och får ibland konstiga och ibland trovärdiga resultat."
Vad syftar du på då?

Eller menar du då det mer fler än tio och att du inte får bekräftelse?
« Senast ändrad: 2019-01-02, 20:19:04 PM av Administrator »

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #2 skrivet: 2019-01-03, 01:22:11 AM »
Det finns många varianter av val i varje situation och att bara välja platsregister i en systembackup är en udda sån som slunkit igenom testningen liksom antalet per dag och tack för att du påpekar det och det ska ses över.
Tyvärr är det inte bara ”Platsregister” som ger fel resultat, säkerhetskopiering av ”Logg” ger motsvarande fel. Väljer jag att säkerhetskopiera ”Dokument” så står den arbetar intill döddagar. Avbröt paketeringen genom att avbryta fönstret, Genney betedde sig konstigt en kort stund men verkade sedan återhämta sig (fick starta om efter stund).

Anslutande två frågor, vilken logg är det som säkerhetskopieras? Den som tillhör platsregistret kanske eller för någon specifik databas? Och vilka dokument åsyftas? Har inte ens en mapp med namnet dokument eller documents i samband med Genney. (Kan det vara därför säkerhetskopieringen av ”Dokument” loopar?)

Ett annat oskyldigt renderingsproblem är att när du väljer ”Säkerhetskopiera system” och klickar på storleken sist på varje rad försvinner texten till du klickar på nästa storlek osv

"Har även gjort några andra tester och får ibland konstiga och ibland trovärdiga resultat."
Vad syftar du på då?

Har haft lite begränsad tid men tycker att saker generellt var lite mysko. Har förtydligat några ovan.

Eller menar du då det mer fler än tio och att du inte får bekräftelse?

Nej, förutom dessa två.
Håll till godo på det nya året 😊

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #3 skrivet: 2019-01-03, 08:39:50 AM »
Problemen lyckades återskapas och det kommer en uppdatering inom kort, tack för det.

I standardmappen för Genney, i Windows under Mina dokument, finns dokument och logg som loggar alla register.
Kan hålla med om att dokument-mappen inte är särskilt nyttig och skulle kunna uteslutas både från Genney-mappen och säkerhetskopieringen. Loggfilerna kanske också kunde uteslutas från säkerhetskopian då de inte har betydelse för systemets användning?

BengtDNilsson

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 420
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #4 skrivet: 2019-01-03, 11:31:40 AM »
Loggen behövs inte i säkerhetskopieringen.

Loggen från användningen av Platstolken hamnar dessutom inte i mappen för loggar...

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #5 skrivet: 2019-01-04, 18:36:16 PM »
Kul med en snabb rättning och flera förbättringar, håller på och småtestar lite så här innan grillningen på fredagskvällen.

Gjorde en vanlig säkerhetskopiering av släktregister och får upp en meddelanderuta när det verkar klart. Dock så förstår jag inte riktigt vad den vill förtälja, har provat med att ändra något i registret och spara samt sparat ett register utan att ändra något. Oavsett någon av dessa förändringar så blir det samma resultat. 0 ändringar utförda. Vad betyder detta?

edit: Glömde att nämna att samma ruta dyker upp vid övriga backuper också, ibland före ibland efter backupresultatet.
« Senast ändrad: 2019-01-04, 18:44:04 PM av NCC-74656 »

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #6 skrivet: 2019-01-04, 18:52:15 PM »
Meddelandet har att göra med platsregsitret, i vilket läge visas den?

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #7 skrivet: 2019-01-04, 19:08:32 PM »
Gjorde en vanlig säkerhetskopiering av släktregister och får upp en meddelanderuta när det verkar klart.

Tycker den dyker upp oavsett vilken backup jag gör.

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2507
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #8 skrivet: 2019-01-04, 20:28:05 PM »
Platsregistret är oförändrat helt enkelt.

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #9 skrivet: 2019-01-04, 21:55:32 PM »
Platsregistret är oförändrat helt enkelt.

Japp, förstår det nu. Men problemet var att jag fick upp den rutan varje gång jag gjorde en säkerhetskopia, oavsett vad jag tog backup på och avsett hur jag gjorde. Efter omstart av Genney försvann det problemet så det kan nog tänkas dyka upp igen för någon annan eller för mig igen.

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #10 skrivet: 2019-01-08, 16:35:36 PM »
Hittade ytterligare ett problem med säkerhetskopieringen.

Om det finns flera datummappar med samma datum men olika löpnummer som endast innehåller en ”systembackup” genney.backup, så kommer vid en säkerhetskopiering av endast ett släktregister (ej via systembackup) backupfilen ex. vis Fam_Karlsson.gcc att sparas i fel datummapp. Istället för att skapa en ny datummapp med nästa lediga löpnummer och där spara ner backupfilen Fam_Karlsson.gcc, så letar programmet fram den datummappen med lägst löpnummer i vilken det inte finns just en sådan namngiven backupfil Fam_Karlsson.gcc.

Rent logiskt så borde en senare backup även få en datummapp med ett högre löpnummer än en tidigare.

Ovanstående scenario inträffar alltså endast vid säkerhetskopiering under samma dygn/datum.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #11 skrivet: 2019-01-08, 16:54:06 PM »
Som diskuterats på annan plats här, hade det kanske varit enklare med datum/tid-taggade filnamn (som gedcomfilerna) istället för alla dessa mappar?
Hans Rosenlund

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #12 skrivet: 2019-01-08, 17:01:53 PM »
Som diskuterats på annan plats här, hade det kanske varit enklare med datum/tid-taggade filnamn (som gedcomfilerna) istället för alla dessa mappar?

Problemet är ju att det förekommer två olika typer av backupfiler som sparas i samma mappstruktur. Dels de av filtypen *.gcc samt dels de av typen genney.backup (vanligt komprimerat arkiv).

Instämmer i att det behövs ett tänk rörande detta. Backuperna är ju värda en hel del om något oförutsett inträffar, så det måste vara lätt att förstå och hantera i en stressituation.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #13 skrivet: 2019-01-08, 17:45:30 PM »
Av säkerhetsskäl kunde det vara en mapp för alla vanliga backuper och en för systembackuper.
Hans Rosenlund

NCC-1031

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 201
    • Visa profil
SV: Varning för att lita på den nya säkerhetskopieringen
« Svar #14 skrivet: 2019-01-08, 17:53:57 PM »
Absolut, något jag funderar på är egentligen syftet med att kunna ta en säkerhetskopia av platsregistret både via systembackup eller direkt i Kartfunktionen.

Behövs det två sätt att ta säkerhetskopior på? Varför inte bara den nya funktionen systembackup?