Författare Ämne: Förslag - Färgmarkering personrutor  (läst 11061 gånger)

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
Förslag - Färgmarkering personrutor
« skrivet: 2019-01-06, 15:36:33 PM »
När det kommer nya register t.ex. Sveriges befolkning 1950 så har jag flera hundra personer som skall uppdateras med uppgifter från det registret. När jag går upp o ner och fram o tillbaka i antavlan så har jag efter ett tag ingen aning om vem som uppdaterats och vem som är kvar att uppdatera.
Det hade varit bra om jag hade kunnat använda en eller flera färgmarkeringar kanske i form av en liten färgad prick i kanten på persontavlan. Då hade jag t.ex. kunnat sätta en blå markering på den/de personer jag uppdaterat och behöver ej kolla en massa i onödan.
Det blir ju då ett verktyg  som kan användas för att hantera registret och har inget med GedCom att göra.
Eller finns det någon liknande funktion som jag ej har hittat.
Jan

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
SV: Förslag - Färgmarkering personrutor
« Svar #1 skrivet: 2019-01-06, 17:20:56 PM »
Det du kan göra är att sortera ut personerna och markera med färgkod i personlistorna.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #2 skrivet: 2019-01-06, 18:47:20 PM »
Det går väl inte att successivt lägga till och ta bort färgkoden individuellt?

Jag skulle nog först skapa en grupp typ 'SvBef1950'. I Personlistan kan du filtrera fram ett lämpligt urval och (med knappar under listan) lägga dem i denna grupp, färgkoda den och sedan bocka av efterhand som du bearbetar individerna. Färgkoden är ju temporär, så den kan man uppdatera efterhand.
Hans Rosenlund

Farfar

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-01-07, 10:05:52 AM »
Verkar kanske inte alldeles enkelt.
Jag har nära 4000 personer i registret.
Sökte först på personer som INTE har ett dödsdatum.
Skapade här en grupp Bef50.
Försökte sedan söka i denna gruppen på de som INTE är döda före 1950. Fick tillbaks alla igen.
Kanske kan man inte göra en ny sökning inom en tidigare sökning (grupp).
Fungerade inte. Kanske gör jag inte rätt.
Man kan ju bokmärka personer.
Finns det något sätt att ta bort alla bokmärken på en gång?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-01-07, 10:30:50 AM »
Du borde kunna söka personer som använder källan och fortsättningsvis bocka för den gruppen när du ändrar i biografin.

Farfar

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-01-07, 16:33:03 PM »
Jag har nu lyckats skapa en grupp av de personer som är döda efter 1949.
Det blev 271 stycken. Betydligt färre än 4000.
De har jag färgmarkerat.
Men är de som inte är döda d.v.s. inte har död som faktauppgift eller saknar dödsdatum med?
Tror inte det.
Får kanske göra ytterligare en grupp med de som inte är döda.
Efterhand kan jag ta bort färgmarkeringarna när jag har ändrat i biografin.

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-01-07, 17:12:33 PM »
Om du har gjort ett urval med alla personer som har döddatum efter 1949 så är inte personer utan döddatum med. Men du kan ju göra en ny sökning för alla som är födda efter t ex 1840 och som saknar döddatum (sökning i två steg), och lägga till dem i samma grupp (Bef50).

I samband med att du sedan uppdaterar en persons biografi så tar du också bort personen från gruppen. Då kan du enkelt i personlistan för gruppen se vilka som är kvar att kontrollera. Det går också att färgmarkera de återstående personerna i vyerna.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-01-07, 17:22:32 PM »
Det hade varit bra om Genney kunde ha en lista över personer med följande urval

1. Personen saknar boende år XXXX  (exempelvis 1950)

2. Personen är inte avliden före ovanstående år

3. Personen är född XX år före ovanstående år (exempelvis 15 då jag inte anger boende på små barn)

Jag har redan sådana listor, men det är utanför Genney och kan tyvärr inte användas av andra...

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-01-07, 17:43:56 PM »
Det hade varit bra om Genney kunde ... Jag har redan sådana listor, men det är utanför Genney och kan tyvärr inte användas av andra...

Borde väl gå att fixa som registerutdrag? Mallar för sådana ligger ju i användarmappen (.glq-filer) och de är textbaserade och det är nästan begripligt hur de är uppbyggda. Det kanske finns (eller kan skapas?) någon enkel anvisning hur man bygger sina egna utdrag?
Hans Rosenlund

Farfar

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2019-01-08, 14:55:08 PM »
Har nu en lista med 271 pers. Levande efter 1949.
Har gort som Eva sa och har en lista till på 865 pers. Födda efter 1840 och ej döda.
Hanterbart, speciellt då jag har listan i vänsterfönstret och kan beta av dem efter hand.
Jag har haft Genney ett par år nu men först nyligen börjat använda det. Jag har använt MinSläkt som jag har tyckt om och tycker om. Enkelt, rent och överskådligt. Men Genney har fler funktioner.
Jag använde länkar i MinSläkt. Personrutor hade en liten blå färgplupp i kanten när den hade en länk. Då kunde jag skriva en liten text t.ex. "Fortsätt bakåt i tiden" och spara som en länk. Sedan kunde jag ta fram dessa personer och när jag var klar så var det bara att ta bort länken. OK - det finns "att göra" också.
Jag använder f.ö. inte weblänkar i registret. Vem vet när de försvinner eller byter plats. Jag kopierar bilder och annat och lägger som bilder i mediekatalogen och kopplar dem till rätt person. Då vet jag var de finns och de försvinner inte.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2019-01-08, 16:50:44 PM »
I personlistan kan du filtrera att-göra, anmärkningar mm och beta av så att de försvinner. På samma sätt som grupper kan man färgmärka dem i diagrammen så att man hittar dem lätt den vägen också. Färgmärkningen är ju temporär och försvinner när man stänger programmet, men det är lätt att filtrera och sedan färgmärka igen.

Sedan kan man förstås önska flera färgpluppar i rutorna. Problemet är att hålla reda på vad alla betyder...  :-\
Hans Rosenlund

Farfar

• Full Member
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2019-01-09, 08:24:59 AM »
Tack för all hjälp.

fjalkingepeter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2019-01-20, 15:09:32 PM »
hej har också tidigare påtalat detta.

varför inte lägga till en markering i registret och per person.
här markerar  man själv i levnadsbaneskärmen med bock/kryss om man vill har rutan färgad.

detta är inte svårt.

kan inte ta många minuter att lägga till i registret samt färga ruta på skärm.

Med vänlig hälsning peter

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2019-01-20, 19:37:58 PM »
varför inte lägga till en markering i registret och per person.
här markerar  man själv i levnadsbaneskärmen med bock/kryss om man vill har rutan färgad.

Men den funktionen finns ju redan, det vill säga genom att lägga till personer i en grupp och sedan välja att färgmarkera gruppen i personlistan.

fjalkingepeter

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2019-01-20, 20:11:11 PM »
Nej
Jag menar att du lägger in markering i registret som ev talar om ex att jag är färdigbehandlad/klar en gång för alla , så att när programmet lägger ut denna person på skärm så blir rutan i schemat/ bilden bakgrundsfärgad.
Så ser du enkelt vilka av dina personer är klara.

Inte en liten punkt som skall skapas själv i tabell