Författare Ämne: Köra på 2 datorer  (läst 887 gånger)

Netstamps

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
  • Bättre ett vykort i Handen än 10 i skogen
    • Visa profil
    • Netstamps-Auctions
Köra på 2 datorer
« skrivet: 2019-01-24, 19:00:44 PM »
Hur gör ni för att kunna synkronisera dator A med dator B
Vill att den jag vill arbeta med är uppdaterad.

A är min stationära
B är min bärbara

Tacksam för hjälp
Hälsningar
Kenneth Matz

LiD

• Full Member
  • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
SV: Köra på 2 datorer
« Svar #1 skrivet: 2019-01-25, 07:26:53 AM »
Det mest uppenbara är ju att lägga registret på det sk molnet.
Dropbox
Onedrive
Googledrive

Sen koppla upp båda datorerna mot samma moln.

Det är då mycket viktigt att det synkroniseras ordentligt när man avslutar på en dator och börjar på den andra.

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 163
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-01-25, 11:08:03 AM »
För oss Mac-användare är iCloud Drive det mest naturliga. Akilleshälen är förstås synkroniseringen som till dags dato inte, enligt mitt tycke, är tillförlitligt. Har själv tidigare framfört ett önskemål att det bör vara ordnat så att man jobbar lokalt på sin dator samtidigt som molnet uppdateras kontinuerligt. Och att man vid uppstarten av Genney får en fråga om det också skall ligga i molnet (denna variant finns i MacFamilyTree och tycks vara tillförlitligt system).
Själv anväder jag en aktuell Genney-gedcom på den bärbara när jag t.ex är på resa. Ev. ändringar som åstadkommits i den bärbara för jag sedan över manuellt när jag åter använder den stationära (lite stenålder men allt för säkerheten att inte sabba något på den stationära).
« Senast ändrad: 2019-01-25, 11:38:56 AM av xkjell »

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 773
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #3 skrivet: 2019-01-25, 16:21:29 PM »
OneDrive är ett naturligt val av moln om man, som jag, har Office 365 - då ingår 1 TB i abonnemanget. Jag har kört Genney i denna miljö, men har råkat ut för vissa problem. Om jag har haft ett släktregister öppet på två datorer (inte samtidigt, och väl synkat), så kan det byggas upp ett antal ospecificerade filer som aldrig synkroniseras. Botemedel är att göra RESET på hela OneDrive, vilket kan ta sin tid. Problemet återkommer dock.

Jag har nu istället börjat använda GoogleDrive, vilket verkar vara stabilare - om än långsammare än OneDrive. Dropbox och iCloud har jag ingen erfarenhet av.

En skillnad mellan dessa moln är att, medan GoogleDrive synkar allt kontinuerligt, så låser OneDrive flera databasfiler tills man stängt Genney. Programmet aktiverar en fillåsning (en temporär fil db.lck i databasmappen) som ska syfta till att förhindra att en andra instans öppnar databasen. Funktionen fungerar inte alls i GoogleDrive, men kanske för bra i OneDrive? Om låsningsfunktionen i Genney togs bort kanske allt hade fungerat bättre i OneDrive också?
Hans Rosenlund

gasolgrill

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-01-25, 17:42:25 PM »
Jag har testat OneDrive, Google Drive, Dropbox och en till jag inte kommer ihåg och det funkar lika dåligt på alla i och med att en del av filerna ligger lokalt och inte synkas i molnet - t. ex. platsregistret. Det ger upphov till en hel del strul se tråden "Absoluta eller relativa sökvägar?" eller "Platser blir fel efter byte av släktregister"

//Anders

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 773
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
« Svar #5 skrivet: 2019-01-25, 18:38:54 PM »
Ja, platsregistret är ett sorgebarn när det gäller molnlösningar. Även mediamappen kan ge upphov till brutna länkar, då sökvägen är knuten till varje register, vilket är svårt att greppa när man gör de generella inställningarna (olika mappningar till molnet på olika datorer kan då bli fel). Vi hoppas väl att (enligt diskussion i andra trådar) dessa kan molnmappas på ett bättre sätt inom en snar framtid...
Hans Rosenlund

mjo

• Full Member
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-01-25, 19:26:12 PM »
En bättre lösning för vissa kanske är att lägga alltsammans på ett USB-Minne att flytta mellan datorerna? Så gjorde jag under semestertiderna förra året och det fungerade utan problem.

gasolgrill

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-01-25, 20:09:36 PM »
En bättre lösning för vissa kanske är att lägga alltsammans på ett USB-Minne att flytta mellan datorerna? Så gjorde jag under semestertiderna förra året och det fungerade utan problem.

Då hade du tur. Mina USB-minnen byter ofta enhetsbokstav när jag sätter dem i annan eller samma dator. Det beror på vad som redan är istoppat i portarna. Så dessvärre är inte heller det en generellt fungerande lösning...
//Anders

mjo

• Full Member
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-01-25, 23:12:05 PM »
Nja.. det var nog inte så mycket "tur". Det berodde nog mer på att jag inte hade några andra enheter med mig som jag kopplade in. Både skrivaren, scannern och den usb-drivna koppvarmhållaren lämnades hemma. :-)

Lasse Beijer

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2019-01-26, 13:44:28 PM »
Börjar med att tala om att jag är Macanvändare; en MacBook Proo 13” och en MacMini 27”
Jag experimenterade en del med molntjänster (alla förekommande inklusive iCloud) och automatisk synkning mellan Genney katalogerna på de båda datorerna. I synken tog jag även med platsregistret.
Målet var att kunna sätta mig vid vilken som av datorerna och ändå köra mot den senast uppdaterade db.
Platsregistret ställde emellertid till det. Hela projektet lades på is.

Nedan beskriver jag en ”ljuvlig Genney-nutid”, efter senaste uppgraderingen till 2.1b17.

Nu  har jag provat en nytt sätt att jobba på båda datorerna, som fungerar alldeles ypperligt. Beskriver detta enligt nedan för er som är Mac-användare.
1. Jag jobbar endast mot molntjänsten iCloud från båda datorerna. OBS samma Apple ID på båda datorerna.
2. Jag tog en System Säkerhetskopia på MacBook Pro, där jag hade det ”skarpa” senast uppdaterade datat. Denna katalog döptes till GenneyDB och finns på iCloud/Dokument.
3. Läste in denna systembackup (dryga 1 Gb inkl Media och ett dussintal register) i GenneyMM på MacMini, i samma molntjänst som MacBook, alltså iCloud/Dokument
4. I Finder på de båda datorerna ligger dessa båda kataloger bredvid varandra, GenneyDB för MacBook Pro och GenneyMM för MacMini.
5. Jag tar ständigt SYSTEMbackup på den dator jag jobbar på (har till vardags kryssat i endast Appdata Platsregister samt aktuellt Släktregister)
6. Har MacBookPro13” varit med på resa måste DENNA SYSTEMBACKUP LÄSAS IN I MacMinin. Om jag fortsätter arbeta på den maskinen.
7. Planerar jag resa LÄSER JAG IN SENASTE SYSTEMBACKUP från MacMini till MacBookPro13”.
8. Alla problem med platsregistret är borta. DET ÄR NATURLIGTVIS VIKTIGT ATT KOMMA IHÅG ATT TA SYSTEMBACKUP PÅ DEN DATOR MAN JOBBADE SENAST PÅ!
9. Genney på de båda datorerna jobbar snabbt och jag upplever grogrammet som stabilt och det känns säkert.

Det här kan kanske tyckas komplicerat för icke-macanvändare. Men har man vana att jobba med kataloger i Finders och iCloud så är det inga problem.

iCloud fungerar alldeles utmärkt. Jag har ett 2Tb-abonnemang med familjedelning eftersom båda datorerna gemensamt även har tillgång till dryga 100.000 bilder i Adobe LightRooom. Detta bildbibliotek är över 400Gb stort. Allt jobbar som sagt stabilt och bra - peppar peppar ta i ….

//Lasse