OneDrive är ett naturligt val av moln om man, som jag, har Office 365 - då ingår 1 TB i abonnemanget. Jag har kört Genney i denna miljö, men har råkat ut för vissa problem. Om jag har haft ett släktregister öppet på två datorer (inte samtidigt, och väl synkat), så kan det byggas upp ett antal ospecificerade filer som aldrig synkroniseras. Botemedel är att göra RESET på hela OneDrive, vilket kan ta sin tid. Problemet återkommer dock.
Jag har nu istället börjat använda GoogleDrive, vilket verkar vara stabilare - om än långsammare än OneDrive. Dropbox och iCloud har jag ingen erfarenhet av.
En skillnad mellan dessa moln är att, medan GoogleDrive synkar allt kontinuerligt, så låser OneDrive flera databasfiler tills man stängt Genney. Programmet aktiverar en fillåsning (en temporär fil db.lck i databasmappen) som ska syfta till att förhindra att en andra instans öppnar databasen. Funktionen fungerar inte alls i GoogleDrive, men kanske för bra i OneDrive? Om låsningsfunktionen i Genney togs bort kanske allt hade fungerat bättre i OneDrive också?