Författare Ämne: Svårstartad Genney  (läst 2114 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 385
    • Visa profil
Svårstartad Genney
« skrivet: 2019-05-28, 08:06:39 AM »
Numera måste jag dubbelklicka på Genney-ikonen på skrivbordet minst 5 gånger för att programmet ska starta.
Jag tror att det beror på uppdateringar av Windows 10, men det kan naturligtvis vara annat...

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2045
    • Visa profil
SV: Svårstartad Genney
« Svar #1 skrivet: 2019-05-28, 11:59:47 AM »
Vad är det för prestanda i datorn?

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2019-05-28, 17:16:56 PM »
3 år gammal Intel i5-5200U på 2,2 GHz, 16 Gbyte RAM och SSD-disk

Just nu krävs det bara 2 dubbelklick.

Jag har samma problem på annan dator som jag ska testa senare i kväll.

llov

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2019-05-28, 20:51:01 PM »
Hej,
På min dator (Win10 x64 SSD-disk, i7 processor, 16Mb ram) tar det mellan 15-20 sek innan Genney dyker upp på skrivbordet efter dubbelklick på genvägsikonen. Jag har gjort misstaget och tro att dubbelklicket misslyckades och klickat ytterligare en gång innan Genney har visat sig. Då händer det att Genney inte startar alls. Brukar hjälpa att gå in i aktivitetshanteraren och stänga ner Java-processer.
/Lars

llov

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2019-05-29, 12:27:57 PM »
Rättning, Ska naturligtvis vara 16Gb internminne. Inte 16Mb.

larsgmb

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 345
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2019-05-29, 16:19:12 PM »
På min 3 år gamla stationära dator klickar jag 1 gång på Genney-ikonen som finns i Start-menyn på min Windows 10.

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2019-05-29, 16:32:54 PM »
1 klick på min MacBook från 2015 med macOS Mojave 10.14.5 vilket är den senaste utgåvan.

llov

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2019-05-29, 19:00:51 PM »
I Windows 10 kan man ändra om i utforskaren (under Visa menyn/alternativ) om appar ska öppnas med dubbel eller enkelklick. Jag har det inställt på dubbelklick.

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2019-06-07, 17:39:31 PM »
På en två år gammal dator krävs det också 5 dubbelklick för att starta programmet, men på en äldre långsammare dator krävs det hela 10 dubbelklick för att få igång Genney (båda har Windows 10).

John

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2019-06-07, 19:06:41 PM »
På en två år gammal dator krävs det också 5 dubbelklick för att starta programmet, men på en äldre långsammare dator krävs det hela 10 dubbelklick för att få igång Genney (båda har Windows 10).

Jag får intrycket av flera här att det sätts likhetstecken mellan hur gammal en dator är och prestandan. Tyvärr är det ju långt ifrån sanningen. Köper du en dator för tex 15 000 kommer den i de flesta fall vara snabbare än en dator som du köper för 5000 tre år senare.

Om du inte klickar så många gånger utan istället väntar så är jag rätt säker på att programmet startar men det kan ta lite (eller lång) tid beroende på prestandan. Det är ju inte så att man ”lurar” ett program genom att klicka flera gånger.

mjo

• Full Member
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2019-06-07, 21:23:06 PM »
Håller med John här och kanske även att man ska kontrollera att pekdonet fungerar som det ska.

Hr F

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2019-06-08, 10:37:19 AM »
På båda mina antika datorer med Windows 7 resp 8 startar programmet med ett dubbelklick.

StefanH

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2019-06-08, 17:27:02 PM »
Kan du möjligen ha ditt antivirus inställt så att det skannar ett program varje gång du startar det?
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

llov

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2019-06-08, 17:54:05 PM »
Jag tror också att John pekar i rätt riktning. Genney startar troligen efter ett enkelklick eller dubbelklick (beroende på inställning) , men att det tar lååång tid att komma igång. Råkar man trycka ytterligare gånger i tron att programmet inte startade kan det hända att Genney inte startar alls eller efter ännu längre tid. Som jag skrev ovan tar det ca 15 till 20 sekunder för Genney att starta på min dator, om datorn varit helt avstängd och det är första gången  jag startar Genney. Stänger jag ner Genney och start det igen tar det bara ca 3 sek. att starta. Jag tror det har med start av Java processer att göra. Jag är Delphi programmerare och har ingen erfarenhet av Java, men Admin har kanske någon idé.
Lars

Björn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2019-06-08, 18:18:34 PM »
Gissar det är en bärbar du kör på Bengt?

Låter inte precis som att det är datorns ålder som spelar roll (min är en i grunden 10 år gammal bordsdator förvisso och Genney startar snällt på max 10-12 sekunder med databas på 13000+). En modernare bärbar *borde* kunna klå det tycker jag, i synnerhet om den har SSD vilket min ej har, så om inte musen är kass kanske datorn är dåligt optimerad... oavsett detta så:

Hänger sig inte Java om du dubbelklickar flera gånger, varpå det ej går starta Genney utan att döda (den vita) Java-processen först?

Kollat tidsinställning i windows för dubbelklick eller liknande?

Prova annars lägga till Genney på Start-menyn, då behövs bara ett enkelklick. Detta är ett måste för våran supersega bärbara för att överhuvudtaget kunna starta det mesta numera eftersom den är så seg med 100% hårddiskaktivitet i timmar (läs dygn!) vid minsta uppdatering, att många klick aldrig ens registreras av datorn pga dess superseghet..