Författare Ämne: Sverigekartan  (läst 5024 gånger)

Jakob

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #15 skrivet: 2021-03-31, 16:36:53 PM »
Kartan försvann samtidigt som Lantmäteriet stängde "Kartsök och ortsnamn" så det är väl i sambandet men det verkar redan vara konstaterat. Men tittar man på kartan som "Sveriges hembygdsförbund" har, https://www.hembygd.se/shf/plats/8;type=fullsize, så är det samma karta och den är kvar. Någon annan koppling kanske.

Angående "Min karta" så har är det ju möjligt att kopiera koordinat där men för övrigt är den bedrövlig jämfört med "Kartsök och ortsnamn". Sökverktyget kommer inte i närheten av det som fanns i där. Det sökverktyget finns  i tjänsten "Ortsnamn" och där finns också koppling till karta. Men där saknas möjlighet att kopiera koordinaten. Den visas för den position muspekaren har men går inte att kopiera. Man får skriva ner den.

Jag har mailat till Lantmäteriets kundtjänst om det vad jag tycker om att dom stänger en förnämlig karttjänst och ersätter den med en sämre. Är det någon fler som tycker samma så på dom med mail.

Jag skrev ett mail till dem i måndags och uttryckte min besvikelse och undrade vad som kunnat motivera sådant vansinne. Jag bad uttryckligen om svar på det, men det är väl tveksamt om man får.

Jag övervägde ett tag att de kanske gjort detta av kostnadsskäl för att minimera underhåll av tjänsten, men det vore ju väldigt konstigt eftersom Kartsök och ortnamn redan var en urvattnad version av Lantmäteriets interna Geovy, som de inte verkar ha för avsikt att avveckla. Nu har de alltså i princip skaffat sig tre tjänster att underhålla istället för en.

Som de själva skriver i dödsrunan efter Kartsök och ortnamn är Min karta avsedd för "enklare kartrelaterade ärenden", utan något alternativ för de bara måttligt mer avancerade.

Om fler läser detta vore det bra om ni också skriver ett mail till kundcenter@lm.se och framför era åsikter. Egentligen borde man kanske använda Tyck till-knappen i någon av tjänsterna, men självklart fungerar inte det.

KentLJ

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 183
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #16 skrivet: 2021-03-31, 16:52:41 PM »
Nu har jag också lämnat feedback till lantmäteriet om besvikelsen att de stängt ner en ypperlig karttjänst.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Sverigekartan
« Svar #17 skrivet: 2021-03-31, 18:05:01 PM »
Har också lämnat feedback till LMV.

Bara dom lägger in en popup i Ortnamn, liksom den i Min Karta, så går det ju att klippa och klistra. Det borde inte vara något problem för dem; de är ju normalt mycket duktiga på webbresurserna!

Och så önskar vi Sverigekartan tillbaka i Genney också. Blir det en uppgradering eller sköts det via någon server, admin?
Hans Rosenlund

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #18 skrivet: 2021-03-31, 18:16:02 PM »
Felet beror på ett problem med Telias rotcertifikat och den Java-version som används för Genneys Windows och Linuxversion. De som kör Genney med Mac ska inte ha några problem med Lantrmäteriets karta. Problemet ska vara löst, liksom problemet med Finlands karta där ändringar gjorts i Lantmäteriverkets API, i nästa uppdatering som bör komma inom en snart framtid.

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Sverigekartan
« Svar #19 skrivet: 2021-03-31, 18:26:07 PM »
... Problemet ska vara löst, liksom problemet med Finlands karta där ändringar gjorts i Lantmäteriverkets API, i nästa uppdatering som bör komma inom en snart framtid.

Låter bra det!  :)
Hans Rosenlund

Eva Lotsander

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #20 skrivet: 2021-04-01, 09:41:25 AM »
Sökfunktionen i Min karta är verkligen katastrofalt dålig. Där jag tidigare med hjälp av olika sökkriterier kunde få ett resultat med kanske tre poster får jag idag flera hundra poster. Sorglig utveckling. Jag har tidigare lämnat feedback via webbsidan, men ska maila kundtjänsten också.

Jakob

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #21 skrivet: 2021-04-01, 11:17:05 AM »
Jag fick faktiskt till svar att mitt mail vidarebefordrats till Lantmäteriets geodatasupport och att de är ombedda att återkomna. Ska bli intressant att höra om de kan motivera det här.

Racksta

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #22 skrivet: 2021-04-04, 15:38:59 PM »
Jag har mailat till Lantmäteriets kundtjänst om det vad jag tycker om att dom stänger en förnämlig karttjänst och ersätter den med en sämre. Är det någon fler som tycker samma så på dom med mail.

Jag har också skrivit till dem. Otrolig försämring av en tidigare jättebra tjänst.
Har dessutom skrivit samma sak i "Tyck till" som finns på sidan.

pojsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #23 skrivet: 2021-04-06, 15:49:22 PM »
Hur får man reda på om och när detta problem är åtgärdat då jag nu verkar ha open source kartan ?
Och hur återställer man till Lantmäteriet när det är dags ?

Hans

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • Hans' hemsida
SV: Sverigekartan
« Svar #24 skrivet: 2021-04-06, 16:22:54 PM »
Hur får man reda på om och när detta problem är åtgärdat ... ?
... i nästa uppdatering som bör komma inom en snart framtid.

Svaret finns redan i denna tråd!
Hans Rosenlund

Jakob

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #25 skrivet: 2021-04-09, 11:27:47 AM »
Jag fick svar från Lantmäteriet i förrgår. Nu när den värsta besvikelsen lagt sig tänkte jag att somliga här kanske är intresserade av innehållet:
Citera
Hej

Vad tråkigt att du upplever så stora försämringar. Jag ska göra mitt bästa att åtminstone förklara varför.

Grunden till förändringen är att skapa enklare webbapplikationer för allmänheten, utan att påverka vårt uppdrag att som det är idag användarfinansiera fastighetsinformationen och delar av geografisk information. Vi hoppas självklart på öppen data så såna balansgångar inte behövs och att information kan användas av alla. All sån mer avancerad användning så hänvisar vi till ordinarie produktutbud och återförsäljares lösningar, eftersom det ligger mer i linje med vårt nuvarande uppdrag.

Själva tjänsten Kartsök och ortnamn kommer vi inte att ta tillbaka, eftersom den behöver bytas ut på grund av ålder och hur den är byggd med just kopplingen till flera applikationer och komponenter som vi inte kan garantera kommer fungera på sikt (Geovy en av de vi måste hantera också, precis som Min Fastighet). Min Karta kommer givetvis att utvecklas, men jag tror inte det kommer vara i den riktning du önskar utan hålla sig till enklare användning.

Länkning mellan ortnamn och Min karta är möjligt att det är sånt som vi kan få utrymme för, men vi lägger nu mycket tid på bland annat att få ut en ny version av Historiska kartor. I den känns det mer naturligt att koppla in exempelvis avregistrerade beteckningar, men så långt har vi inte kommit där att vi kan säga om just den detaljen kommer med. Vi vet absolut att fastighetsbeteckningar är ett intressant sökbegrepp för användare av Historiska kartor och något som inte finns idag. Frågan om vänster klick kontra högerklick är en anpassning till att fungera så naturligt som möjligt på många plattformar och för ovana användare.

Vänliga hälsningar
Tomas Gabrielsson
Produktchef för alla nämnda e-tjänster.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #26 skrivet: 2021-04-09, 14:56:23 PM »
Jag fick ett liknande svar.
Förstår inte varför något måste bytas ut för att det är "gammalt", speciellt inte när det fungerar bättre än det nya.

Att man inte direkt kan klistra in koordinaterna i Genney kan jag leva med men att inte kunna filtrera sökningen på Län och kommun ger en massa onödigt letande. Det är en sak jag hoppas att de implementerar.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #27 skrivet: 2021-04-12, 16:32:46 PM »
Jag skickade ett svar till dom igen och förklarade att det kan ställa till problem när man söker på ett ortnamn som finns i princip hela Sverige och bad dom göra en sökning på Näs.

Svaret jag fick:
 "Jag förstår vad du menar med exemplet Näs, Stefan.
En funktion som är framtagen och snart görs tillgänglig är att du vid sökning kommer kunna avgränsa dig till resultat inom en vald kommun.

Mvh /David"

Så lite bättre blir det.
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten

Administrator

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #28 skrivet: 2021-05-17, 18:22:24 PM »
Citera
Vad gäller "kopplingen" till Genney så kunde man tidigare även kopiera koordinaterna och använda knappen Klistra in när man lade in nya platser i Platsregistret. Detta går inte nu då koordinaterna anges på ett annorlunda sätt.

Kommer vara möjligt i nästa uppdatering.

StefanH

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Sverigekartan
« Svar #29 skrivet: 2021-05-17, 19:00:08 PM »
Citera
Vad gäller "kopplingen" till Genney så kunde man tidigare även kopiera koordinaterna och använda knappen Klistra in när man lade in nya platser i Platsregistret. Detta går inte nu då koordinaterna anges på ett annorlunda sätt.

Kommer vara möjligt i nästa uppdatering.

Toppen!!  :) :) :) :)
Stefan Hagstedt
Släktforskare boende i Norrbotten