Författare Ämne: Absoluta sökvägar till bilder  (läst 6722 gånger)

Mats H

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Absoluta sökvägar till bilder
« skrivet: 2021-04-25, 18:42:29 PM »
Kan man ta bort bildernas absoluta sökvägar t.ex. i mediahanteraren på nåt sätt?
Finns det nackdelar?
Om jag exporterar från Genney och öppnar Gedcom filen i Min Släkt så måste jag där peka på bildfilerna igen i bildplatsen för att de ska infogas rätt.
Detta trots att bildplatsen är den rätta gemensamma.
För mig verkar det fungera enklare vid export av släktregistret om bara bildfilnamnet finns.
Då behöver inget göras. Exemplet enligt bilden blev vid test av Gedkom 5 export. Vet inte om det är rätt metod?

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
SV: Absoluta sökvägar till bilder
« Svar #1 skrivet: 2021-04-25, 19:01:59 PM »
Varken geccom-5 eller gedcom-Genney tar med sökvägar till filnamnen. Så om bildfilen med samma namn finns i MinSläkts inställda bildmapp, bör det ju fungera direkt! Om du bara måste 'peka' på filen för att den ska visas, verkar det vara någon bugg i MinSläkt.
Hans Rosenlund

Mats H

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2021-04-25, 19:14:18 PM »
Tack för snabba hjälpen. Vid export med Genney-gedcom och import i Min Släkt måste jag öppna en person och där bildfilen ska visas syns hela sökvägen. Visserligen bara att öppna biblioteket på knappen bredvid sökvägen och trycka på filnamnet som visas och det visas därefter korrekt.
Kanske ett fel som du föreslog. Konstigt att det bara sker med Genney-gedcom. Lägger in en bild igen som inte fungerar "som jag vill". Har bara provat med MIn Släkt.

Mats H

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2021-04-25, 19:32:52 PM »
Tillägg
Bildfilerna i Genneys Mediahanterare som saknar sökväg har importerats från Min Släkt. Vid "sökväg" visas endast filnamn.jpg. (Fungerar bra att exportera med Genney-Gedcom).
Bildfilerna med visad sökväg har införts med "Ny" osv. Sökvägen följer med vid export med Genney-Gedcom.
Kollade att öppna Gedcom filerna.
Kanske jag missat något?

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2021-04-26, 11:24:58 AM »
MinSläkt klarar av media med sökväg om det inte är bilder (PDF-filer, dokument, etc).

Öppna gedcom-filen som Genney skapar och använd "sök och byt ut" för att ta bort sökvägarna som Genney lagt till.
Då kan MinSläkt importera gedcom-filer korrekt.

Jag brukar använda programmet Anteckningar för att redigera gedcom-filer.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2021-04-26, 15:16:01 PM »
I mitt huvudregister exporteras mediafiler utan sökväg så länge de ligger i min förinställda media-mapp. Men i ett annat register (där jag tidigare hade en annan mediamapp) kommer sökvägen med - även om bilden ligger i media-mappen! Se bifogade skärmklipp, som refererar till samma bildfil från två register.

Mediasökvägen är individuell per register, men inställningarna är inte helt stabila. Har nyligen rapporterat problemet.
Hans Rosenlund

Mats H

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2021-04-26, 15:45:02 PM »
Tack Hans o Bengt.
Jag har märkt samma sak som ni. Det blir till att redigera gedcom filen eller använda Gedcom 5 som jag nu har provat flera ggr med bra resultat = inga sökvägar med bildfilnamnen.
Skulle önska att man kan välja "Ta med/bort sökvägar" i Genney-gedcom.

Anledningen till överföring in till Min Släkt är att jag tycker det programmet går bättre i en gammal långsam bärbar pc.
/Tack för er hjälp.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2881
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2021-04-26, 16:07:55 PM »
Export med typ gedcom bör användas om man exporterar till andra program än Genney - och då följer som sagt bara filnamnet med. Det tar t.ex. också bort formatering av noteringar och andra fält som inte kan används av andra program. Export med typ Genney är bara till för att föra över data mellan Genney.

Hans

• Hero Member
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2021-04-26, 17:02:20 PM »
Anledningen till överföring in till Min Släkt är att jag tycker det programmet går bättre i en gammal långsam bärbar pc.

Att jobba i MinSläkt med data från Genney blir begränsat; flera källor, bilder, referenser, och platskoordinater mm mm förloras ju vid varje överföring till MiS - och kommer inte med tillbaka! Dessa funktioner var huvudorsak till att jag lämnade MinSläkt för Genney för flera år sedan, och jag kan inte tänka mig att gå tillbaka.

Hög tid att byta dator, alltså!  :)
Hans Rosenlund

Farfar

• Full Member
  • Antal inlägg: 124
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2021-05-06, 13:54:29 PM »
Varken geccom-5 eller gedcom-Genney tar med sökvägar till filnamnen. Så om bildfilen med samma namn finns i MinSläkts inställda bildmapp, bör det ju fungera direkt! Om du bara måste 'peka' på filen för att den ska visas, verkar det vara någon bugg i MinSläkt.

Har just gjort ett nytt inlägg angående media. Där skriver jag att jag konstaterat att export till GedCom inte tar med sökvägarna medan export till Genney skapar en GedComfil med sökvägarna.

Bouppteckningar-Per Abrahamsson (1785-1841)-Luggude häradsrätt FIIa-97 (1842-1842) sid 71.jpg (Gedcom 5.5.1)

C:\Users\Jan_2\Documents\Genney\media\Bouppteckningar\Per Abrahamsson (1785-1841)\Bouppteckningar-Per Abrahamsson (1785-1841)-Luggude häradsrätt FIIa-97 (1842-1842) sid 71.jpg (Genney)