Författare Ämne: Löst. Hur anger man Trinidad & Tobago som land  (läst 319 gånger)

John L

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Löst. Hur anger man Trinidad & Tobago som land
« skrivet: 2026-02-25, 12:35:23 PM »
Lyckas få till ett antal andra länder men inte Trinidad & Tobago.
« Senast ändrad: 2026-02-27, 15:14:37 PM av John L »
Med vänlig hälsning
John Lawson
070 325 50 53

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
SV: Hur anger man Trinidad & Tobago som land
« Svar #1 skrivet: 2026-02-25, 17:42:12 PM »
Jag provade att lägga till Trinidad & Tobago direkt i platsregistret utan problem. Så här gjorde jag:
Öppnade platsregistret, klickade på jordgloben och sedan + för att lägga till, valde LAND och klickade på karta och sedan världskarta.  Zoomade ut för att hitta Trinidad & Tobago. Markerade en plats med shift och musklick och sedan väljer jag klistra in positionen.

Skapade en testperson med födelse i valde Trinidad & Tobago. Gick också bra. Vad under skapandet av platsen får du problem?

John L

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2026-02-25, 18:53:59 PM »
För de andra länderna jag lagt till får jag en förkortning och en flagga.
Det får jag inte för Trinidad & Tobago.
Med vänlig hälsning
John Lawson
070 325 50 53

KentLJ

• Full Member
  • Antal inlägg: 225
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2026-02-25, 19:06:33 PM »
Skriv in TT i rutan för förkortning så kommer flaggan upp för Tinidad & Tobgo.

John L

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2026-02-25, 19:08:19 PM »
AI gav mig lösningen: (Sista stycket)

Trinidad och Tobago heter **officiellt** **Republiken Trinidad och Tobago** (på engelska **Republic of Trinidad and Tobago**).

Det är det fullständiga, formella namnet på landet enligt dess egen konstitution, internationella organisationer som FN, ISO-standarder (landkod TT) och officiella källor som Wikipedia, Britannica, landets utrikesdepartement och Utrikespolitiska institutet i Sverige.

- Det korta eller vardagliga namnet är helt enkelt **Trinidad och Tobago** (eller Trinidad & Tobago).
- Landet blev en självständig republik 1976 (tidigare en monarki under Storbritannien efter självständigheten 1962), och då antogs det republikanska namnet.

I släktforskningsprogram som Genney (eller andra program som använder ISO 3166-1-standard) visas det ofta som **Trinidad and Tobago** (eller Trinidad och Tobago) med landkod **TT** och flagga – precis som för de flesta andra länder. Det är alltså ett självständigt land (inte en region inom ett annat), så det borde visas med flagga och förkortning på samma sätt som Sverige (SE), Norge (NO) osv. Om det inte gör det i ditt fall kan det bero på hur platsen är inmatad (t.ex. bara "Trinidad" utan "and Tobago", eller en äldre GEDCOM-import).

Om du testar att skriva platsen som "Trinidad and Tobago" eller "Republic of Trinidad and Tobago" i Genney bör flaggan (den röda med svart diagonal remsa kantad i vitt) och förkortningen TT dyka upp normalt.
« Senast ändrad: 2026-03-04, 11:09:08 AM av John L »
Med vänlig hälsning
John Lawson
070 325 50 53