Författare Ämne: Genney med många anor  (läst 5195 gånger)

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
Genney med många anor
« skrivet: 2016-09-27, 10:09:32 AM »
Jag byggde mig ett stort anträd genom att importera mina egna anor många gånger.

De importerade anträden hakades fast i det ursprungliga trädet på platser där det fattades anor (jag blev fader till flera av mina anor).

På det sättet kom jag upp i 1816 personer vid 20 generationer.

Genney ritade upp alla personerna i sin vy Anor utan problem (jag trodde att programmet skulle få slut på minne eller liknande).

Nere till höger i vyn finns en knapp för ett visa en översikt (den smala stapeln med många små prickar och streck)

Observerar att ett helt fyllt anträd innehåller 1023 personer vid 10 generation och 2047 vid 11 generationer (det är strax över 1 miljon personer vid 20 generationer).

Till sist provade jag att låta Genney spara trädet som en pdf-fil.

Genney visade ett meddelande om att "Storleken överskrider max värdet och kommer därför att förminskas."

Pdf-filen innehöll dock alla personerna (jag trodde att trädet hade kapats på något sätt).

Undrar vad som förminskades av Genney?

PS.
Att jag lyckats komma så långt tillbaka i min forskning som 1700-talets början beror på att jag har gemensamma anor med andra släktforskare som publicerat sina resultat på hemsidor, i böcker och på DisByt.
DS.

[bifogad fil raderad av administratör]

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
SV: Genney med många anor
« Svar #1 skrivet: 2016-09-28, 12:53:18 PM »
Jag nästan dubblade antalet anor genom export och import av registret och en ny huvudperson som fick den gamla huvudpersonen som fader OCH moder.

Genney klarade att visa över 3600 anor och det ser ut att var långt kvar tills det blir minnesbrist...

Alsterolle

• Full Member
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2016-09-28, 16:04:59 PM »
Senaste noteringen i ett släktträd jag jobbar med är drygt 21.600 personer. Vissa moment tar lång tid men programmet verkar fungera OK. 

BengtDNilsson

• Sr. Member
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2016-09-28, 17:01:37 PM »
De siffror jag talar om är antal anor (förfäder) till en viss person.
Ett register kan innehålla många fler personer.

Mitt special-register jag testat med innehåller bara anor och inga "ovidkommande" personer.

Det största släktregister jag träffat på är Gotlands gedcom-fil (av Olle Överby) som innehåller över 230 tusen personer.
http://www.anarkiv.se/anarkiv/forskn/gotland/intro.asp

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2016-09-28, 17:54:38 PM »
Det största register som testats på Genney är på strax under 400.000 personer.

Det kräver att man har mer än 4 GB minne och operationer som kräver att alla personer behöver gås igenom kräver naturligtvis sin tid men navigering och liknande påverkas inte nämnvärt.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
« Svar #5 skrivet: 2016-09-28, 18:26:14 PM »
Jag PDF-sparade mitt anträd med 17 generationer, och fick samma meddelande om förminskning. Jag antar att det betyder att upplösningen i utskriften minskas?

Jag upplever överhuvudtaget problem med kvalitén på PDF-exporten. Jag har experimenterat en del med att ändra zoomningen av diagrammet innan exporten, och det påverkar i alla fall kvalitén på bilderna i personrutorna där man har sådana. Vid 100% zoom blir många av mina bilder väldigt pixliga. Även texten är suddig i många fall.

Skärmklipp ger oftast en mycket bättre kvalité än PDF. Jag har tidigare framfört önskemål om en knapp även för sådan export av diagrammet, t ex i PNG-format. Funktionen finns t ex i MinSläkt, och är mycket praktisk när man ska klistra in i dokument eller presentationer. Där borde också bakgrunden exkluderas. Vet inte hur detta förslag har mottagits inför framtida versioner.

Den lilla knappen nere t h för navigering i trädet är jättebra - men väldigt anonym.

Hans Rosenlund

NCC-1031

• Full Member
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2016-09-28, 23:17:53 PM »
Jag PDF-sparade mitt anträd med 17 generationer, och fick samma meddelande om förminskning. Jag antar att det betyder att upplösningen i utskriften minskas?

;D ;)

Delar din uppfattning om pdf-exporten, en direktexport i PNG vore mycket välkommen.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2016-09-29, 07:31:55 AM »
Det finns en gräns på 14400 pixlar för pdf. Över det så förminskas bilden.

Har noterat förslag om möjligheten att skriva ut som bild.
« Senast ändrad: 2016-09-29, 07:38:06 AM av Administrator »