Jag har mitt släktregister i molnet (OneDrive).
I
Dator 1 har jag nu justerat rätt många platsnamn; jag har generellt tagit bort mellanslaget mellan alternativa hemmansnummer, så att t ex:
- Gränum 1 (48) har blivit Gränum 1(48)
- Gränum 2 (49) har blivit Gränum 2(49)
- ...
- Gränum 13 (60) har blivit Gränum 13(60)
På de flesta av dessa platser har jag händelser registrerade, men inte alla.
Nu behöver jag öppna mitt register i
Dator 2. Då kommer jag väl att få en massa frågor om att uppdatera den platsdatabas som ligger lokalt i den datorn?
De händelser som nu har t ex
Gränum 1(48) som plats, kommer då att generera en ny plats i den lokala platsdatabasen i
Dator 2. Däremot kommer registret
inte att föra med sig platser som
inte har några händelser registrerade. Det innebär att platser med händelser kommer att dubbleras på
Dator 2, så att t ex
Gränum 1(48) tillkommer medan
Gränum 1 (48) samtidigt ligger kvar utan anknutna händelser. Om inga händelser varit knutna till t ex
Gränum 2(49) kommer den inte med i den generella platsdatabasen i
Dator 2. Om jag i denna dator vill registrera en händelse där, måste jag alltså skapa den platsen igen! Jag måste också manuellt radera alla gamla versioner av mina platser...
För att lösa problemet, uppfattar jag att jag
manuellt måste kopiera hela platsdatabasen (oplc-mappen) från
Dator 1 till
Dator 2 innan jag öppnar registret där? Det är inte en operation som man gärna ger sig på, även om man är någorlunda datorkunnig!
Eller har jag missuppfattat; finns det ett bättre sätt??? Skulle gärna få ett gott råd innan jag går vidare...
Jag har tidigare hävdat (och vill nog fortfarande hävda), att
platsdatabasen bör ligga under
samma övergripande Genney-mapp som
registret. Då finns den ju tillgänglig, oavsett vilken dator du öppnar dina register på. Att sedan varje register har inbyggda "dubbletter" av de platser som används, och som följer med vid olika exporter, bör väl inte komma i konflikt med den generella platsdatabasen – oavsett var den ligger?