Författare Ämne: Från MinSläkt till Genney.  (läst 19108 gånger)

Torbjörn

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Från MinSläkt till Genney.
« skrivet: 2017-11-26, 12:26:14 PM »
Om man har MinSläkt. Får man över all information från det till Genny om man byter till det?

nielsen

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
SV: Från MinSläkt till Genney.
« Svar #1 skrivet: 2017-11-26, 16:10:30 PM »
Jag fick då över all min information. Enda kruxet är källorna som går över oavkortat iom att Genny använder källhänvisningar. Har då inte ångrat mig ett ögonblick.

Torbjörn

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2017-11-26, 16:59:01 PM »
Ok, även det som man skrivit under Att göra knappen?

nielsen

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2017-11-27, 06:58:48 AM »
Kan jag inte svara på, eftersom jag inte hade något där

Torbjörn

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2017-11-28, 15:00:55 PM »
Ok, kanske någon annan som vet.

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2017-11-28, 17:13:08 PM »
Jag skapade ett nytt register i MinSläkt med en person och skrev in en kort text under fliken Att-göra.

Jag exporterade registret till en gedcom-fil som jag sedan importerade i Genney version 2 (fungerar troligen i version 1 också).

Att-göra kom med under personens biografi i Genney (fliken Forskning).

Torbjörn

• Newbie
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2017-11-29, 09:58:35 AM »
Ok, lite bökigt men det verkar ju funka. Inga mer nackdelar vid importen från MinSläkt som man bör tänka på om man går över till Genny?

BengtDNilsson

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 424
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2017-11-30, 10:47:06 AM »
Om man laddar ned och kör demo-versionen av Genney kan man importera gedcom-filen med att-göra.

Jag testade själv: Att-göra från MinSläkt hamnade i Genney under Anmärkning (på Forskningsfliken på Biografin).

MinSläkt döper Att-göra-radern till 1 _TODO_NOTE  i Gedcom-filen.

När man gör en gedcom-export i Genney så heter anmärknings-raderna 1 _REM

Genney klarar av _TODO_NOTE från MinSläkt, men MinSläkt klarar inte av _REM från Genney (man kan söka och byta ut alla _REM till _TODO_NOTE (i programmet Anteckningar) före import så blir det rätt).

monifo

• Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2017-12-08, 22:37:38 PM »
Hallå Bengt och Torbjörn! Ni verkar ju begripa det här med gedcom-överföringar: jag fattar inte vad jag skall göra för inställning i Genney när jag skall göra en export. Ingenting jag har under "kommentar" i källor följer med till Min Släkt. Trots att jag tycker att jag kryssat i alla rutor som det går vid exporten. Är det bara till Min Släkt det krånglar så här, eller är det jag som gjort någon felinställning?!
Väldigt tacksam om någon kan lysa upp i mitt mörker!

LiD

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 2017-12-09, 06:52:51 AM »
Hallå Bengt och Torbjörn! Ni verkar ju begripa det här med gedcom-överföringar: jag fattar inte vad jag skall göra för inställning i Genney när jag skall göra en export. Ingenting jag har under "kommentar" i källor följer med till Min Släkt. Trots att jag tycker att jag kryssat i alla rutor som det går vid exporten. Är det bara till Min Släkt det krånglar så här, eller är det jag som gjort någon felinställning?!
Väldigt tacksam om någon kan lysa upp i mitt mörker!

Kanske detta inlägg sprider lite ljus äver gedcom-export fr¨n Genney
http://genny.se/forum/index.php?topic=423.0

monifo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 2017-12-09, 09:11:46 AM »
Tack för ditt svar, men det fungerar inte i alla fall. Resultatet med en "Genney-export" blir exakt likadant=inga kommentarer följer med till Min Släkt plus att detta händer: http://genny.se/forum/index.php?topic=592.0

Så Genney-gedcom kan ju vara bra att ha som inställning då man säkerhetskopierar åt sig själv, men om man skall skicka vidare en gedcom till någon med annat program, så bör jag väl använda "vanlig" gedcom, eller?

Men går det borde väl gå att få med kommentarer på något sätt, med någon inställning?

Eva Lotsander

• Sr. Member
  • Antal inlägg: 298
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 2017-12-09, 11:14:22 AM »
Jag är novis när det gäller gedcom, men av Genneys hjälp framgår att man kan välja exporttyp Genney om filen ska importeras i Genney och att man ska välja exporttyp Gedcom om filen ska importeras i något annat program.

Jag har testat att lägga in en kommentar för både en källa och en källhänvisning, och vid export (gedcom 5.5) får jag med båda kommentarerna. Har du markerat att kommentarer för källhänvisningar/källor ska tas med vid exporten?

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 2017-12-09, 11:48:09 AM »
Det som kan bli konstigt om man väljer export-typ Genney är om man har formaterad text då formateringen följer med vilket den inte gör vid typ gedcom annars borde det inte orsaka någon skillnad.

Export-typ Genney innehåller också en hel del egendefinierat gedcom-material och det är då också onödigt att ta med om man vill överföra det till andra program men som importerande program är det bara att ignorera det som inte är standard.

Att det blir fel text i MiS som du visar på bilden kan vara en bugg i MiS men det måste man detaljgranska.

Kommentarer, om du syftar på de i källhänvisningarna, bör absolut komma med.

Som standard är allt ikryssat vid gedcom-export.

monifo

• Jr. Member
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 2017-12-09, 12:53:02 PM »
Men kommentarer kommer inte med! Har naturligtvis provat båda exporttyperna, med samma resultat på båda.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 2017-12-09, 15:18:15 PM »
Nu har jag provat. Jag exporterade en person med en händelse som hade en källa med sidhänvisning, text och kommentar som allt är gedcom-standard.

i MiS hade händelsen rätt källa och sidhänvisning men varken text, eller kommentar.
i Disgen hade händelsen rätt källa och sidhänvisning och text men ingen kommentar.
i MacFamilytree fanns allt med.
i Gramps fanns allt med.

Antingen så stöder inte MiS den delen av gedcom eller så missar den informationen.