Författare Ämne: Förbättrad eller försämrad funktion att markera tilltalsnamn i ver 2.1?  (läst 10426 gånger)

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Vilken annat tecken än vanligt bindestreck gör att hela namnet blir understruket om man sätter en asterisk efter.
Men helst tvärtom, så som det varit innan!!! Då slipper vi söka/ersätta alla tidigare. Håller alltså med Per-Anders.

Citera
Hyphen (2010) förutsätter att typsnittet stöder det.
När jag i Windows Teckenuppsättningsapp skriver 2010 i Gå till Unicode-rutan hamnar jag på U+2012 Figure-dash. 2010 finns inte! Längden på det strecket blir då aningen längre än En-dash (ALT+0150)! Det senare är alltså mest likt vanligt bindestreck och därmed bäst att använda i Windows. Se bild för jämförelse av olika streck.
Hans Rosenlund

xkjell

• Full Member
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Därmed bör, enligt mig, vanligt bindestreck skapa ett sammanhängande dubbelnamn som stryks under med *-märke i slutet. Om man, vilket är ovanligt, vill separera namndelarna för att kunna *-markera ena delen, måste man använda ett annat tecken; En-dash eller Hyphen - förutsatt att de fungerar!

Är oxå benägen att hålla med Hans. Specialtecken för det onormerade.

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 2883
    • Visa profil
När jag i Windows Teckenuppsättningsapp skriver 2010 i Gå till Unicode-rutan hamnar jag på U+2012 Figure-dash. 2010 finns inte!

Det beror på vilket teckensnitt du använder. I t.ex. Segoe UI, som är standardtypsnitt i Windows nu, finns hyphen.

Hans

• Hero Member
  • Antal inlägg: 824
    • Visa profil
    • Listers Härads Släktforskningsportal
Det beror på vilket teckensnitt du använder. I t.ex. Segoe UI, som är standardtypsnitt i Windows nu, finns hyphen.
Tack, det stämmer! Jag har oftast Arial som standard, och där finns det inte (bara i Arial Unicode MS). Däremot i Calibri och Cambria som är vanliga i Office-applikationer. Varför det inte fungerar i Genney förstår jag inte. Ligger där ett internt teckensnitt i inmatningsfälten som definieras någonstans i java-installationen? Det hjälper inte att byta teckensnitt i Inställningarna för Utseende, de verkar bara styra diagrammen.
Hans Rosenlund

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
Funkar i Windows för mig, är du säker på att det är rätt tecken? I hjälpen i v2.1b16 under biografi står de två exemplen på avdelare. Om du kopierar den bör det fungera. Eller kan du kopiera den här:
hyphen ‐
en dash –
vanlig minus -

Administrator

• Administrator
  • Hero Member
    • Visa profil
Tecknens likhet/olikhet kan variera pga. typsnitt, här några exempel på vanliga typsnitt i Mac.